Wycena polskiej branży e-commerce wzrosła w ciągu roku o 25%, w przeciwieństwie do roku poprzedniego, kiedy to odnotowała spadek. Najlepiej radzą sobie obecnie spółki działające globalnie.
miejsce | nazwa | wartość (w mld zł) | wzrost w ciągu roku | branża |
1 | Allegro | 34,6 | 30,5% | platforma handlowa |
2 | STS | 3,2 | 37,4% | zakłady bukmacherskie |
3 | CCC | 2,5 | -14,1% | obuwie |
4 | Displate | 1,5 | 98,1% | metalowe plakaty |
5 | X-kom | 1,5 | -2,6% | sprzęt komputerowy |
6 | TIM | 1,1 | 46,2% | osprzęt elektrotechniczny |
7 | Tylko | 0,7 | 48,0% | meble |
8 | Answear | 0,6 | 82,0% | ubrania |
9 | Oponeo | 0,6 | -1,1% | opony |
10 | Superauto24 | 0,3 | 48,8% | motoryzacja |
Źródło: Forbes, dane na koniec kwietnia 2023 r.
Dla polskiego rynku e-commerce punktem odniesienia jest oczywiście Allegro – największy w Polsce internetowy portal handlowy. W III kw. 2022 r. odnotował on, co prawda, spadek przychodów, ale powetował to sobie w kolejnym kończąc rok wzrostem sprzedaży o 23,2%. Firma zawdzięczała to nie tylko atrakcyjnym cenom, ale także wzrostem zainteresowania tzw. zakupami codziennymi. Dysponujące szybką dostawą Allegro stało się realną alternatywą nawet dla sieci spożywczych. Firma może się też pochwalić stałym wzrostem koszyka zakupowego swoich klientów (11,3%), ale możliwości jej rozwoju zaczynają się w Polsce powoli wyczerpywać od czasu, gdy liczba jej klientów zrównała się z liczbą gospodarstw domowych w Polsce (14,1 mln). Nie znaczy to jednak, że nie ma sposobu na zwiększanie przychodów, a dobrym przykładem jest Allegro Pay, które po podpięciu pod największą w kraju platformę handlową szybko wyrasta na jednego z największych polskich pożyczkodawców. W 2022 r. sprzedaż sięgnęła 5,5 mld zł, a to więcej niż uzyskał np. mBank (5,3 mld zł).
Granice możliwości wzrostu zaczynają odczuwać także inne biznesy e-commerce w Polsce. Przykładem jest eobuwie działające w grupie CCC, które w zeszłym roku odnotowało 2-procentowy spadek, być może dlatego, że buty kupuje się co najwyżej 2 razy do roku,a nie częściej. Firma powetowała to sobie dużym wzrostem innej spółki zależnej Modivo, handlującej ubraniami przez internet (ponad 320 mln zł przychodów i 42% wzrostu), co przełożyło się na całkowity wzrost przychodów CCC z e-commerce o 7%. Coraz większe przychody z e-commerce ma także specjalizujący się w sprzedaży ubrań Answear, który w ostatnim roku zwiększył przychody w tym obszarze o 42 proc. i obecnie stanowią one już 32 proc. sprzedaży ogółem firmy.
Obecnie na polskim rynku e-commerce rysuje się więc podział na tych, których wyniki sięgnęły sufitu i na tych, którzy wciąż mają duży potencjał wzrostu. Do tych pierwszych należy zaliczyć pionierów branży, jak Allegro czy eobuwie, ale także Oponeo, które po ogromnym skoku sprzedaży w 2021 r. ( 42%), w kolejnym roku zdecydowanie zwolniło tempo (-12%). Ona też zdywersyfikowała ofertę powołując do życia spółkę rowerową Dadelo, która rośnie w tempie ponad 40% rocznie, a jej udział w przychodach ogółem w ciągu 3 lat wzrósł z 15% do 27%.
Produktem, który wydawał się jeszcze trudniejszy do sprzedawania online są samochody. A jednak firmie Superauto24 udaje się odnosić sukcesy na tym rynku – zysk brutto zwiększyła w ciągu roku z 15 mln zł do 22 mln zł.
Największy potencjał wzrostu mają jednak firmy, które od samego początku nastawiły się na działalność globalną nawet w najbardziej niszowych branżach. Co roku potwierdza tę tezę Displate rozsyłający po świecie metalowe plakaty za ponad 0,5 mld zł, ale jeszcze większy potencjał ma tu firma Tylko, która działa w branży meblarskiej. Zaczynała od sprzedaży regałów, z czasem doszły szafy, które z powodzeniem sprzedaje w całej Europie, a przed nią jeszcze kuchnie.
Opr. na podstawie Forbesa 2023/06