Polskie firmy e-commerce w 2023 roku urosły o 25%, w przeciwieństwie do roku poprzedniego, kiedy to odnotowały spadek. Najlepiej radzą sobie obecnie spółki działające globalnie.
Liderem Allegro
Dla polskiego rynku e-commerce punktem odniesienia jest oczywiście Allegro – największy w Polsce internetowy portal handlowy. W III kw. 2022 r. odnotował on, co prawda, spadek przychodów, ale powetował to sobie w kolejnym kończąc rok wzrostem sprzedaży o 23,2%. Firma zawdzięczała to nie tylko atrakcyjnym cenom, ale także wzrostem zainteresowania tzw. zakupami codziennymi.
Dysponujące szybką dostawą Allegro stało się realną alternatywą nawet dla sieci spożywczych. Firma może się też pochwalić stałym wzrostem koszyka zakupowego swoich klientów (11,3%). Możliwości jej rozwoju zaczynają się jednak w Polsce powoli wyczerpywać. Powodem jest to, że liczba jej klientów zrównała się z liczbą gospodarstw domowych w Polsce (14,1 mln). Nie znaczy to jednak, że nie ma sposobu na zwiększanie przychodów. Dobrym przykładem jest Allegro Pay. Po podpięciu pod największą w kraju platformę handlową szybko wyrasta na jednego z największych polskich pożyczkodawców. W 2022 r. sprzedaż sięgnęła 5,5 mld zł, a to więcej niż uzyskał np. mBank (5,3 mld zł).
miejsce | nazwa | wartość (w mld zł) | wzrost w ciągu roku | branża |
1 | Allegro | 34,6 | 30,5% | platforma handlowa |
2 | STS | 3,2 | 37,4% | zakłady bukmacherskie |
3 | CCC | 2,5 | -14,1% | obuwie |
4 | Displate | 1,5 | 98,1% | metalowe plakaty |
5 | X-kom | 1,5 | -2,6% | sprzęt komputerowy |
6 | TIM | 1,1 | 46,2% | osprzęt elektrotechniczny |
7 | Tylko | 0,7 | 48,0% | meble |
8 | Answear | 0,6 | 82,0% | ubrania |
9 | Oponeo | 0,6 | -1,1% | opony |
10 | Superauto24 | 0,3 | 48,8% | motoryzacja |
Źródło: Forbes, dane na koniec kwietnia 2023 roku
Pozostałe polskie firmy e-commerce w 2023
Granice możliwości wzrostu zaczynają odczuwać także inne biznesy e-commerce w Polsce. Przykładem jest eobuwie działające w grupie CCC, które w zeszłym roku odnotowało 2-procentowy spadek. Być może dlatego, że buty kupuje się co najwyżej 2 razy do roku, a nie częściej. Firma powetowała to sobie dużym wzrostem innej spółki zależnej Modivo. Handluje ona ubraniami przez internet (ponad 320 mln zł przychodów i 42% wzrostu), co przełożyło się na całkowity wzrost przychodów CCC z e-commerce o 7%. Coraz większe przychody z e-commerce ma także specjalizujący się w sprzedaży ubrań Answear. W ostatnim roku zwiększył on przychody w tym obszarze o 42 proc. i obecnie stanowią one już 32 proc. sprzedaży ogółem firmy.
Perspektywy wzrostu
Obecnie na polskim rynku e-commerce rysuje się więc podział na tych, których wyniki sięgnęły sufitu i na tych, którzy wciąż mają duży potencjał wzrostu. Do tych pierwszych należy zaliczyć pionierów branży, jak Allegro czy eobuwie. A także Oponeo, które po ogromnym skoku sprzedaży w 2021 r. ( 42%), w kolejnym roku zdecydowanie zwolniło tempo (-12%). Ona też zdywersyfikowała ofertę powołując do życia spółkę rowerową Dadelo. Rośnie ona w tempie ponad 40% rocznie. A jej udział w przychodach ogółem w ciągu 3 lat wzrósł z 15% do 27%.
Produktem, który wydawał się jeszcze trudniejszy do sprzedawania online są samochody. A jednak firmie Superauto24 udaje się odnosić sukcesy na tym rynku. Zysk brutto zwiększyła w ciągu roku z 15 mln zł do 22 mln zł.
Największy potencjał wzrostu mają jednak polskie firmy e-commerce, które od samego początku nastawiły się na działalność globalną nawet w najbardziej niszowych branżach. W 2023 roku potwierdza tę tezę Displate rozsyłający po świecie metalowe plakaty za ponad 0,5 mld zł. Jeszcze większy potencjał ma firma Tylko, która działa w branży meblarskiej. Zaczynała od sprzedaży regałów, z czasem doszły szafy, które z powodzeniem sprzedaje w całej Europie, a przed nią jeszcze kuchnie.
Opr. na podstawie Forbesa 2023/06
Czytaj też:
- TOP-10 polskich firm sektora gamedev 2023.
TOP-3
- DeepL Translator, wydajne narzędzie nowej generacji do tłumaczeń online, bazujące na sieciach neuronowych. Serwis obsługuje 26 języków (stan na maj 2022).
- Eleven Labs, najlepsza na świecie technologia do syntezy mowy.
- Tomasz Czajka, Flight Software Engineer w SpaceX. Był członkiem ekipy, która jako pierwsza z Polski zwyciężyła w finałach ICPC 2003.
TOP-3 ze strony po angielsku (linki prowadzą do wersji polskiej)
- Booksy, najbardziej popularna na świecie aplikacja do rezerwowania wizyt u fryzjerów i w salonach kosmetycznych.
- Vasco Translator V4, urządzenie translacyjne, które działa online w 150+ krajach, mówi w 75 językach, a napisy ze zdjęć tłumaczy ze 108 w ciągu 0,5 sek.
- CFD Suite, aplikacja, która dzięki wykorzystaniu AI skraca czas trwania symulacji mieszania chemikaliów z godzin do minut.