Vercom to polska firma, która oferuje platformy do wielokanałowej komunikacji w chmurze (CPaaS) w oparciu o SMS-y, maile oraz aplikacje mobilne.
Początkowo jej klientami były większe firmy technologiczne głównie z Europy Środkowej. Globalnie firma zaczęła działać w 2022 roku po przejęciu amerykańskiej firmy MailerLite za 100 mln dolarów. To właśnie ona zasugerowała jej, żeby postawić na sektor SMB oferując mu uproszczoną wersję obsługi wielokanałowej komunikacji. Dzięki temu w ciągu kilku lat Vercom będzie mógł pozyskać nawet milion klientów. Obecnie firma działa w 180 krajach, m.in. w USA, Indiach i Australii, oferując usługi po polsku, angielsku i hiszpańsku.
Historia firmy oferującej CPaaS
Vercom powstał w 2006 roku, a założyli ją ludzie, którzy od 2000 roku pracowali w R22, jednym z pionierów hostingu internetowego w Polsce: Krzysztof Szyszko i Adam Lewkowicz. Dołączył do nich także założyciel R22 (obecnie cyber_Folks), Jakub Dwernicki, którego firma objęła w nowej spółce 51% udziałów. Vercom rozwija się niezwykle dynamicznie budując trwałe partnerstwa zarówno z telekomami i providerami poczty elektronicznej, jak i twórcami oprogramowania mobilnego. Przy rocznych przychodach 250 mln zł i zysku netto 40-50 mln zł, zakup MailerLite nie byłby jednak możliwy bez pozyskania dodatkowych środków. Pomogło wejście na giełdę w 2021 roku, które zasiliło spółkę 180 mln zł. Od tego momentu Vercom kupił jeszcze 3 inne firmy, ale w planach ma kolejne akwizycje i to na większą skalę. Jeśli wszystko się uda, już za 3 lata wycena spółki może sięgnąć $1 mld.
Rozwój organiczny i akwizycje
W ciągu ostatnich 10 lat firma urosła 40 razy, głównie dzięki rozwojowi organicznemu i technologii zapewniającej przewagę konkurencyjną. Było to uzupełniane akwizycjami poszerzającymi kompetencje produktowe i kanałowe oraz rozwojem geograficznym. Przejęcie firmy czeskiej pozwoliło wejść do Europy Środkowej, a po pozyskaniu MailerLite Vercom jest w stanie działać na całym świecie. Że jest to konieczne, jej właściciele jako jedni z pierwszych na świecie zaczęli sobie zdawać sprawę w 2008 roku. Wszystkie firmy korzystały już wtedy w zależności od potrzeb z różnych form komunikacji. Jednak zarówno te duże, jak i małe nie radziły sobie z ich obsługą: dostarczalnością, skalowaniem i upgrade’ami. A Vercom miał to wszystko w ofercie szybko pozyskując dużych klientów nie tylko w Polsce, ale także na świecie. Wśród nich Philip Morrisa i Starbucks.
Nic dziwnego, że firma była wielokrotnie nagradzana przez Forbes, Financial Times i Technology Fast 50 Deloitte. A wszystko najlepsze przed nią.
Czytaj więcej o Vercom.
A także o chatbotach Zowie, które zmieniają sposób pracy biur obsługi klienta.
——————————–
TOP-3
- DeepL Translator, wydajne narzędzie nowej generacji do tłumaczeń online, bazujące na sieciach neuronowych. Serwis obsługuje 26 języków (stan na maj 2022).
- Eleven Labs, najlepsza na świecie technologia do syntezy mowy.
- Tomasz Czajka, Flight Software Engineer w SpaceX. Był członkiem ekipy, która jako pierwsza z Polski zwyciężyła w finałach ICPC 2003.
TOP-3 na angielskiej wersji strony (linki prowadzą do wersji po polsku)
- Booksy, najbardziej popularna na świecie aplikacja do rezerwowania wizyt u fryzjerów i w salonach kosmetycznych.
- Vasco Translator V4, urządzenie translacyjne, które działa online w 150+ krajach, mówi w 75 językach, a napisy ze zdjęć tłumaczy ze 108 w ciągu 0,5 sek.
- TOP-10 polskich firm sektora gamedev 2023 – liderem jest CD Projekt przed Techlandem i PlayWay.