Asseco, Synerise czy Vercom doskonale radzą sobie na zagranicznych rynkach od dawna. Ich śladem idzie coraz więcej polskich firm IT.
Z raportu SpotData wynika, że ostatnie lata to szybki wzrost inwestycji zagranicznych polskich firm. Nie przeszkodziła w tym ani pandemia COVID-19, ani wybuch wojny w Ukrainie. W dużej mierze to efekt wzrostu inwestycji w CEE, które są o 100% wyższe niż średnio w latach 2011-2020. W tym, regionie skoncentrowanych jest połowa polskich inwestycji zagranicznych. Najwięcej – w Czechach.
– Pod względem wielkości rynku najbardziej atrakcyjnymi do inwestowania krajami są Czechy i Rumunia. Pod względem poziomu rozwoju – Słowenia, Estonia i Czechy. A pod względem jakości kapitału ludzkiego – Łotwa, Litwa i Rumunia. Ale pod wieloma względami bardzo atrakcyjne w ostatnich latach stały się również kraje bałkańskie – uważa SpotData.
Z kolei według raportu PwC i PFR TFI, aż 84 proc. polskich bezpośrednich inwestycji za granicą jest zlokalizowanych w Europie. A odbicie po COVID-19 nastąpiło nawet szybciej niż po kryzysie z 2008 r. Największy wzrost w wartościach bezwzględnych odnotowały w 2021 r. inwestycje zagraniczne do UK.
Pozostałe państwa, w których polskie firmy zwiększały swoje inwestycje, to z jednej strony wspomniane już kraje CEE: Chorwacja (+200%), Litwa (+130%) i Czechy (+50%). Z drugiej silnie rosły też inwestycje na dalekich kierunkach: w USA (+480%), Indiach (+200%) czy Brazylii (+370%).
Przykłady międzynarodowej ekspansji
Największymi sektorami zaangażowanymi w Polsce w ekspansję międzynarodową są przetwórstwo i handel. Na czele z takimi firmami, jak PKN Orlen, Press Glass, Alumetal, Śnieżka, LPP czy CCC. Ale w ostatnich latach wiele było też firm średniej wielkości, które próbowały swoich sił w podboju rynków zagranicznych. Zwłaszcza w sektorze technologicznym.
Jedna z najgłośniejszych inwestycji zagranicznych ostatnich lat to, wyceniany na 4 mld zł, zakup czeskiej platformy Mall Group przez polski serwis Allegro. Z innych inwestycji w regionie CEE warto odnotować przejęcie przez Polski Standard Płatności (operator Blik) słowackiej platformy płatniczej Viamo. A także zakup węgierskiej platformy do rezerwacji noclegów szallas.hu przez WP Holding.
Kolejne kroki na drodze ekspansji zagranicznej stawia też Answear.com, wiodący e-commerce oferujący modę i produkty Home & Lifestyle w regionie CEE. W listopadzie 2023 r. firma ogłosiła rozpoczęcie działalności we Włoszech. To 12. rynek, na którym działa Answear.com i pierwszy w Europie Zachodniej.
Na ekspansję decydują się firmy technologiczne na różnym etapie rozwoju. To zarówno spółki działające w bardziej dojrzałych częściach rynku, takie jak Asseco czy Allegro, ale też startupy, jak DocPlanner czy Booksy. Świetnym przykładem jest też Synerise, spółka zajmująca się AI i Big Data, która już jakiś czas temu ogłosiła, że będzie próbowała podbić rynek amerykański.
Ekspansję zagraniczną kontynuuje także Vercom, spółka technologiczna dostarczająca chmurowe rozwiązania w modelu CPaaS. W połowie 2022 r. sfinalizowała przejęcie MailerLite, globalnego dostawcy narzędzi komunikacji e-mail. W III kw. 2023 r. 61% sprzedaży Vercomu pochodziło z rynków zagranicznych, a liczba klientów przekroczyła 75 tys.
Dynamiczny rozwój polskiej branży IT
W ubiegłorocznej edycji prestiżowego rankingu FT1000 najszybciej rozwijających się spółek z Europy znalazło się aż 48 polskich firm. Duża część z tego to przedsiębiorstwa z branży IT. Wśród 200 czołowych uplasowały się: 74. Pysense, 94. Inspeerity, 114. Bitbag, 170. Escola i wspomniane już 191. Synerise.
Firmy z sektora IT, specjalizujące się w rozwoju oprogramowania, usługach chmurowych, AI czy cyberbezpieczeństwie, odnoszą sukcesy na światowych rynkach dzięki wysokiej jakości usług, innowacyjności oraz zaawansowanej wiedzy specjalistów. Ekspansja zagraniczna staje się więc kluczowym elementem strategii rozwoju wielu przedsiębiorstw, a sektor ICT odgrywa w tym procesie szczególnie ważną rolę.
Aspekty językowe
Przy rozwoju działalności na międzynarodowych rynkach niezwykle ważne są aspekty językowe. Najlepiej wiedzą o tym twórcy wrocławskiej firmy BRAND24, oferującej narzędzia do monitoringu internetu i mediów społecznościowych. Jej ekspansja zagraniczna rozpoczęła się wraz z uruchomieniem globalnej wersji narzędzia w 2015 r.
– Zostało ono pierwotnie stworzone w języku polskim i to właśnie ten język rozumiało najlepiej. Wyjście na rynek zagraniczny wymagało stworzenia go od nowa. Dzisiaj BRAND24 monitoruje praktycznie wszystkie języki na świecie, a dla 90+ potrafi przeanalizować sentyment wzmianek. Produkt, strona internetowa i działania marketingowe w języku angielskim sprawdzają się nie tylko przy pozyskiwaniu klientów z UK, USA, Kanady czy Australii, ale także z krajów Ameryki Południowej oraz Azji – tłumaczy Mikołaj Winkiel, Chief Evangelist BRAND24.
Dostosowanie językowe oferty do potrzeb klientów to oczywiście także gwarancja wyższej konwersji. Wrocławska firma przetestowała to wiele lat temu na rynku indonezyjskim, a w 2023 roku na rynkach hiszpańskojęzycznych, tworząc dedykowaną wersję produktu.
TOP-3
-
- DeepL Translator, wydajne narzędzie nowej generacji do tłumaczeń online, bazujące na sieciach neuronowych. Serwis obsługuje 26 języków (stan na maj 2022).
- Eleven Labs, najlepsza na świecie technologia do syntezy mowy.
- Tomasz Czajka, Flight Software Engineer w SpaceX. Był członkiem ekipy, która jako pierwsza z Polski zwyciężyła w finałach ICPC 2003.
TOP-3 ze strony po angielsku (linki prowadzą do wersji polskiej)
-
- Booksy, najbardziej popularna na świecie aplikacja do rezerwowania wizyt u fryzjerów i w salonach kosmetycznych.
- Vasco Translator V4, urządzenie translacyjne, które działa online w 150+ krajach, mówi w 75 językach, a napisy ze zdjęć tłumaczy ze 108 w ciągu 0,5 sek.
- TOP-10 polskich firm sektora gamedev 2023 – liderem jest CD Projekt przed Techlandem i PlayWay.