Polski Blik chce podbić Europę płatnościami mobilnymi

To najpopularniejsza w Polsce metoda płatności mobilnych, o której mało kto wie, że jest polskiej produkcji. Jej właścicielem jest szacowana na €1 mld spółka PSP – konglomerat 6 polskich banków wsparty Mastercardem.

O płatnościach mobilnych, czyli z użyciem telefonu, zaczęto mówić na początku poprzedniej dekady. Kilka banków w Polsce miało już wtedy aplikacje mobilne, za pomocą których można było sprawdzić saldo i nawet wykonać przelew na rachunek. Ale nie można było dokonywać płatności.

Pomysł na systemy płatności oparte na kartach SIM ostatecznie nie wypalił, bo były one zbyt trudne dla klienta w obsłudze. Łatwo nie miała też aplikacja płatnicza IKO, którą bank PKO BP kupił od szwedzkiej firmy Accumulate. Klienci początkowo jej nie lubili, a upowszechnienie jej w sklepach okazało się wyzwaniem, bo nikt nie wiedział, jak ją obsługiwać. Konkurencją była niemiecko-polska iKasa, która weszła z płatnościami do Biedronki. Z kolei Bank Pekao SA uruchomił aplikację PeoPay, wykorzystującą system kartowy oraz autoryzację QR-kodem.

Polski Standard Płatności

Dobrze się więc stało, że z inicjatywy banku PKO BP sześć największych polskich banków w lipcu 2013 roku powołało spółkę Polski Standard Płatności (PSP). Bazowała ona na rozwiązaniach PKO BP, które wyceniono na 30 mln zł. Jako jedyny spośród dużych banków nie wszedł do spółki Bank Pekao SA, drugi po PKO BP największy bank w Polsce. Nazwę usługi zmieniono na Blik i wystartowała ona w lutym 2015 roku. Początkowo była dostępna w 6 bankach założycielskich, a z czasem także w wielu innych. Klienci mogli bez użycia karty płacić w sklepach stacjonarnych i internetowych, a także wypłacać gotówkę z bankomatu za pomocą 6-cyfrowego kodu Blik. Z czasem z Blika zaczyna też korzystać Bank Pekao SA. Ale nie jako udziałowiec, tylko na takich zasadach, jak wszystkie pozostałe mniejsze banki.

Gdy KE zdecydowała, że opłaty za transakcje bezgotówkowe kartami nie mogą przekraczać ustalonych granic, płatności mobilne, w tym także Blik, straciły swój największy atut, jakim był niski koszt obsługi. Wkrótce spopularyzowały się płatności zbliżeniowe kartami, co było kolejnym ciosem dla Blika. O ile wpisywanie 6-cyfrowego kodu w sklepach było konkurencją dla tradycyjnych płatności kartą, bo wymagały one włożenia do terminala i wpisania 4-cyfrowego PIN-u, to dla rozwiązań zbliżeniowych już nie.

Dlatego też Blik nawiązał współpracę z Mastercardem, który w 2019 roku dokapitalizował PSP kwotą 80+ mln zł. Stał się tym samym 7. udziałowcem spółki, a jej wycena wzrosła do 600 mln zł. Największą korzyścią było to, że Blik mógł być teraz używany globalnie. W 2023 roku z jego usług klienci skorzystali w ponad 100 krajach. Dzięki pandemii PSP nawiązało bliską współpracę z Allegro oraz z dostawcami płatności internetowych w Polsce i na świecie. Z Blika korzystają obecnie takie korporacje, jak Adyen, Stripe, Nuvei, Wordlline i Grupa Nexi.

Model biznesowy Blika

Opiera się on na przychodach związanych z transakcyjnością, które płyną od banków i agentów rozliczeniowych, typu eService, Polskie ePłatności, PayU, Przelewy24, a stawki ma konkurencyjne. PSP odpowiada za autoryzację i rozliczenie transakcji wykonanych przez klientów banków korzystających z aplikacji mobilnych. Takich, które oferują Blik w punktach stacjonarnych lub sklepach i na platformach internetowych obsługiwanych przez agentów. Ci ostatni są odpowiedzialni za skonstruowanie oferty dla punktów handlowych udostępniających płatności Blik.

Siłą Blika jest mnogość obsługiwanych kanałów. Zdarzało się jednak, że musiał gonić rynek, jak to miało miejsce w przypadku płatności zbliżeniowych, one-click czy odroczonych. O ile w krajowych usługach Blik był to w stanie nadrobić, to w usługach globalnych niekoniecznie. Przed pandemią technologię tę sprzedano wyłącznie operatorowi usług publicznych w ZEA, ale nie była to implementacja własnej marki. Dopiero w 2023 roku udało mu się wejść ze swoimi usługami do Słowacji i Rumunii. Otwartym pozostaje pytanie czy ma szansę upowszechnić się także w innych krajach Europy. Wśród konkurentów jest jego szwedzki odpowiednik Swish, hiszpański Bizun i Europejska Inicjatywa Płatnicza (EPI) z systemem Wero.

——————————–

TOP-3

  1. DeepL Translator, wydajne narzędzie nowej generacji do tłumaczeń online, bazujące na sieciach neuronowych. Serwis obsługuje 26 języków (stan na maj 2022).
  2. Eleven Labs, najlepsza na świecie technologia do syntezy mowy.
  3. Tomasz Czajka, Flight Software Engineer w SpaceX. Był członkiem ekipy, która jako pierwsza z Polski zwyciężyła w finałach ICPC 2003.

TOP-3 na angielskiej wersji strony (linki prowadzą do wersji po polsku) 

  1. Booksy, najbardziej popularna na świecie aplikacja do rezerwowania wizyt u fryzjerów i w salonach kosmetycznych.
  2. Vasco Translator V4urządzenie translacyjne, które działa online w 150+ krajach, mówi w 75 językach, a napisy ze zdjęć tłumaczy ze 108 w ciągu 0,5 sek. 
  3. TOP-10 polskich firm sektora gamedev 2023 – liderem jest CD Projekt przed Techlandem i PlayWay.

InPost Pay ma już 1 milion użytkowników

Usługa została nagrodzona w konkursie Mobile Trends Awards 2023 zdobywając statuetkę w kategorii Fintech oraz 2. miejsce w Kategorii Głównej. Jest również tegorocznym laureatem...

1,35 mld zł na rozbudowę centrów danych Atman

Atman pozyskał największe w Polsce dofinansowanie na rozbudowę centrów danych. Umowę sygnowało 6 instytucji finansowych z Polski i Europy. Kredyt przeznaczony jest na budowę...

Uniwersytet Warszawski zwycięzcą ICPC European Championship 2024

Polska ekipa odniosła zdecydowane zwycięstwo w ICPC EUC 2024 jako jedyna rozwiązując 9 zadań z 11, za co otrzymała złoty medal. Na miejscach 2-9...

Uniwersytet Jagielloński zwycięża w CERC 2023 po raz drugi z rzędu

Zwycięstwo UJ w Akademickich Mistrzostwach Europy Środkowej w Programowaniu Zespołowym (CERC 2023) było bezdyskusyjne, bo jako jedyny rozwiązał 10 zadań z 12. Drugie miejsce...

Zaproszenie na konferencję Perspektywy Women in Tech Summit 2024

Fundacja Edukacyjna Perspektywy organizuje szóstą już edycję konferencji Perspektywy Women in Tech Summit 2024 - największego w Europie i Azji wydarzenia dla kobiet w...

Rozwiązania haptyczne i AR wspierają wirtualne serce, którego można dotknąć

Touch My Heart polsko-ukraińskiego zespołu naukowego firmy SoftServe oferuje możliwość interakcji z modelem 3D wirtualnego serca. Wystarczą do tego komputer, płytka haptyczna, okulary AR...
We use cookies to personalise content and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

PoLAND of IT masters: Information Hub

Privacy Policy

Address of our website is: hub.landofitmasters.pl

What data do we collect?

Our Company collects the following data:
  • A unique ID is used to generate statistical data on how the visitor uses the website.
  • Determining the preferred language of the visitor and setting the language accordingly on the website, if possible.
  • Used by Google Analytics to collect data on the number of times a user has visited the website as well as dates for the first and most recent visit.
  • Cookie used by Google Analytics to throttle request rate
How do we collect your data?
Our website collects the data about your preferred language with the use of a built-in widget and statistical data with the use of third-party provider Google Analytics.

How will we use your data?

Our Company collects your data so that we can improve the page's content and performance in future development.

What are your data protection rights?

Our Company would like to make sure you are fully aware of all of your data protection rights. Every user is entitled to the following: The right to access – You have the right to request Our Company for copies of your personal data. We may charge you a small fee for this service. The right to rectification – You have the right to request that Our Company correct any information you believe is inaccurate. You also have the right to request Our Company to complete the information you believe is incomplete. The right to erasure – You have the right to request that Our Company erase your personal data, under certain conditions. The right to restrict processing – You have the right to request that Our Company restrict the processing of your personal data, under certain conditions. The right to object to processing – You have the right to object to Our Company’s processing of your personal data, under certain conditions. The right to data portability – You have the right to request that Our Company transfer the data that we have collected to another organization, or directly to you, under certain conditions. If you make a request, we have one month to respond to you. If you would like to exercise any of these rights, please contact us. You can find our detailed contact information in the footer of this website or by following the contact link in the main menu.

Cookies

Cookies are text files placed on your computer to collect standard Internet log information and visitor behavior information. When you visit our websites, we may collect information from you automatically through cookies or similar technology For further information, visit allaboutcookies.org.

How do we use cookies?

Our Company uses cookies in a range of ways to improve your experience on our website, including:
  • Understanding how you use our website
  • Collecting information about your preferred language

What types of cookies do we use?

There are a number of different types of cookies, however, our website uses:
  • Functionality – Our Company uses these cookies so that we recognize you on our website and remember your previously selected preferences. These could include what language you prefer and location you are in. A mix of first-party and third-party cookies are used.

How to manage cookies

You can set your browser not to accept cookies, and the above website tells you how to remove cookies from your browser. However, in a few cases, some of our website features may not function as a result.

Privacy policies of other websites

The PoLAND of IT masters: Information hub website contains links to other websites. Our privacy policy applies only to our website, so if you click on a link to another website, you should read their privacy policy.

Changes to our privacy policy

Our Company keeps its privacy policy under regular review and places any updates on this web page. This privacy policy was last updated on 21 November 2021. If you make a request, we have one month to respond to you. You can find our detailed and up-to-date contact information in the footer of this website or by following the contact link in the main menu.  
Save settings
Cookies settings