Marcin Grzymkowski to polski przedsiębiorca, założyciel eobuwie.pl, lidera sprzedaży butów i akcesoriów online w Europie Środkowo Wschodniej. Gdy odszedł z firmy w 2021 roku, najpierw założył startup Ergonode rozwijający oprogramowanie klasy PIM. A następnie platformę e-commerce Sportano.pl. W 2022 roku jego majątek był wart 1,13 mld zł.
Ma dopiero 40 lat, a może się pochwalić wieloma sukcesami biznesowymi. Eobuwie.pl, oferujące sprzedaż online obuwia, akcesoriów i torebek, założył w 2006 roku. Miał wtedy 26 lat, przejmując od swoich rodziców sklep obuwniczy w Zielonej Górze. Tradycyjną firmę rodzinną udało mu się przekształcić w nowoczesną spółkę epoki digitalizacji. W 2015 roku 75% udziałów w firmie kupił CCC, duży gracz na rynku obuwniczym, ale Grzymkowskiemu zostawił wolną rękę w działaniu. Był to dobry pomysł, bo w 2019 roku uruchomił on Modivo, multibrandową platformę e-commerce z modą premium, która była doskonałym uzupełnieniem oferty eobuwie.pl.
Niestety, gdy na początku 2021 roku Zygmunt Solorz, właściciel Cyfrowego Polsatu, i Rafał Brzoska, właściciel InPostu, przejęli 20% udziałów w eobuwie.pl płacąc po 500 mln zł, Grzymkowski musiał odejść z funkcji prezesa spółki. Chociaż pozostał w firmie jako wiceprzewodniczący rady nadzorczej, szybko zaczął sobie szukać nowych pomysłów na życie.
Ergonode i Sportano.pl
Marcin Grzymkowski najpierw zainwestował w Ergonode, startup tworzący oprogramowanie wspierające tworzenie i zarządzanie treściami produktowymi w sklepach internetowych. A następnie w multibrandową platformę e-commerce Sportano.pl, nazywaną „sportowym Zalando”, która oferuje sprzęt, odzież i akcesoria sportowe. I to ta inwestycja okazała się strzałem w dziesiątkę. Grzymkowski szybko zgromadził ok. miliona produktów pochodzących od ponad 600 marek i nie koncentruje się tylko na odzieży i obuwiu. Mocnym elementem jego oferty jest sprzęt sportowy do niemal każdej dyscypliny. Do tej pory sport nie był silną stroną dużych marketplace’ów. Spółka jest więc bardziej konkurencją dla sieciowych formatów Decathlonu, Go Sportu czy Intersportu niż klasycznych sklepów internetowych z odzieżą. Tych, które są wręcz skazane na konkurowanie z Zalando. W branży produktów sportowych to Grzymkowski jest obecnie innowatorem, starającym się odbić udziały istniejącym od dekad na tym rynku sieciom handlowym. A chociaż jest jeszcze młody, ma bardzo duże doświadczenie w biznesie. No i kapitał.
Nagrody
Był wielokrotnie nagradzany przez różnego rodzaju gremia. EY uznało go za przedsiębiorcę roku 2016, a także przyznało mu nagrodę Nowe Technologie/Innowacyjność 2016. Forbes uznał go za przedsiębiorcę roku 2019, a w 2021 roku przyznał mu nagrodę BrandMe CEO. W tym samym roku został też Osobowością Roku w plebiscycie Luksusowa Marka Roku.
Czytaj więcej o:
- Monice Cupiał-Zgryzek, CEO TELE-FONIKA Kable, jednej z najbogatszych Polek.
TOP-3
- DeepL Translator, wydajne narzędzie nowej generacji do tłumaczeń online, bazujące na sieciach neuronowych. Serwis obsługuje 26 języków (stan na maj 2022).
- Eleven Labs, najlepsza na świecie technologia do syntezy mowy.
- Tomasz Czajka, Flight Software Engineer w SpaceX. Był członkiem ekipy, która jako pierwsza z Polski zwyciężyła w finałach ICPC 2003.
TOP-3 ze strony po angielsku (linki prowadzą do wersji polskiej)
- Booksy, najbardziej popularna na świecie aplikacja do rezerwowania wizyt u fryzjerów i w salonach kosmetycznych.
- Vasco Translator V4, urządzenie translacyjne, które działa online w 150+ krajach, mówi w 75 językach, a napisy ze zdjęć tłumaczy ze 108 w ciągu 0,5 sek.
- CFD Suite, aplikacja, która dzięki wykorzystaniu AI skraca czas trwania symulacji mieszania chemikaliów z godzin do minut.