Insert Stonks to innowacyjna platforma gamingowa, na której uczestnicy grając w gry komputerowe mogą wygrywać pieniądze, nie bojąc się, że ich przeciwnicy oszukują. Wykorzystanie do tego celu technologii blockchain spowodowało, że brytyjski fundusz inwestycyjny wycenił firmę na 41 mln zł.
Wyzwaniem było to, żeby robić to w prosty i bezpieczny sposób. Okazało się to możliwe dopiero po upowszechnieniu się technologii blockchain i WEB3 pozwalających na wbudowywanie w rozwiązania online’owe finansowych tokenów. Wcześniej taką możliwość mieli wyłącznie czołowi gracze e-sportu. Przemysław Wierzbicki i Stanisław Frelek, założyciele firmy Insert Stonks, postanowili to zdemokratyzować na tyle, żeby każdy grający w swoje ulubione gry mógł na tym zarabiać.
Co daje inwestor?
Od 2022 r. firma ma inwestora w postaci londyńskiego funduszu VC FunFair Ventures, który duże pieniądze zarobił na tworzeniu i sprzedaży gier online. Od tamtej pory liczba użytkowników platformy wzrosła do 23 tys. Przemysław Wierzbicki wcześniej specjalizował się w lokalizacji gier, ale na poważnie zainteresował się tym rynkiem dopiero pod wpływem blockchainu udostępniając użytkownikom w 2021 r. wraz ze Stanisławem Frelkiem, który miał doświadczenie na rynku kryptowalut, grę „Road 2 Moon”, która z niego korzystała. To gra wyścigowa typu retro, która miała dołożony mechanizm monetyzacyjny (Play2Learn), umożliwiający zbieranie tokenów wymienialnych na pieniądze. Kiedy okazało się, że nowa technologia może być wykorzystywana także w innych grach, powstał pomysł zbudowania platformy. W znalezieniu inwestora pomógł im Fred Thiel, szef Marathon Digital Holdings, spółki o kapitalizacji 3,7 mld dol., która zajmuje się rozwijaniem blockchainowego ekosystemu. A także Cole Diamond, współzałożyciel Coinsquare i Tetra Trust, dwóch wiodących kanadyjskich firm kryptowalutowych. Oprócz pieniędzy firma otrzymała duże wsparcie merytoryczne w zakresie marketingu, docierania do społeczności graczy oraz technologii.
W jakie gry komputerowe można grać?
Żeby przyciągnąć zainteresowanie, nowa platforma gamingowa musiała mieć popularne gry. Więc od początku priorytetem było opracowanie otwartej technologii, pozwalającej na szybką i łatwą integrację gier przez deweloperów. Na początek firma udostępniła osiem gier, w tym „Counter Strike: GO”, czwartą najpopularniejszą grę online na świecie (a trzecią w Polsce) z 1,4 mln graczy, co pozwoliło uwiarygodnić się jej na rynku. Na dziś liczba dostępnych na platformie gier wynosi 54. Szczególnie ważne było uruchomienie gry „Rocket Bot Royale”, bo była to pierwsza wieloosobowa gra na przeglądarce. Nie bez znaczenia była też pełna migracja kont graczy. Dzięki temu mogą oni korzystać ze swojego dorobku zdobytego podczas grania w tę grę wcześniej na innych platformach.
Platforma gamingowa: jak na niej zarabiać?
Na Insert Stonks można zarabiać na 2 sposoby. Po pierwsze, biorąc udział w turniejach finansowanych przez platformę oraz sponsorów, którzy traktują to jako formę reklamy. W tygodniu odbywa się kilkadziesiąt turniejów, a stawki nagród w nich dochodzą do 1 tys. dol. Niewielkie gratyfikacje (do 10 dol.) są też wypłacane tym, którzy często biorą udział w zawodach, chociaż bez spektakularnych sukcesów. Drugą możliwością jest rywalizowanie ze znajomymi z sieci, kiedy to o wysokości wpisowego i wygranej decydują między sobą sami gracze.
Bezpieczeństwo
Kluczowym wyzwaniem jest zagwarantowanie bezpieczeństwa rozgrywek, żeby uczestnicy nie mogli wspomagać się botami. Aby z tym skutecznie walczyć platforma gamingowa wykorzystuje algorytmy AI profilujące graczy po sposobie w jaki korzystają z gry. Aby stworzyć unikalny profil uczestnika, system potrzebuje danych z kilkudziesięciu minut jego rozgrywki. Do tego dochodzi identyfikujący token, wykorzystujący selfie użytkownika. Jeśli system wykryje, że ktoś chociaż raz korzystał z bota, może zablokować jego start w kolejnych zawodach.
Strategia rozwoju
Na razie firma inwestuje w przyciągnięcie do platformy jak największej liczby graczy, by zbudować masę krytyczną serwisu. Polskę traktuje jak poligon doświadczalny, bo koszt pozyskania kolejnego uczestnika jest tu relatywnie niski. A jednocześnie można doskonalić technologię działania platformy. Firma nie zapomina oczywiście o pozyskiwaniu graczy z kolejnych rynków, przy czym najlepiej udaje jej się to w Turcji. A na czym firma chce zarabiać w przyszłości? W pierwszej kolejności na niewielkich prowizjach od wygranych i transakcjach na platformie. Graczy na świecie jest 2,7 mld, więc pozyskanie nawet ułamka tej społeczności może przekuć się w milionowe zyski.
Więcej informacji na temat grania w gry komputerowe: https://insertstonks.gg.
Czytaj też najpopularniejsze posty na naszej stronie:
- DeepL Translator, platforma założonej przez Polaka niemieckiej firmy DeepL, która postawiła wyzwanie firmie Google.
- Eleven Labs, najlepsza na świecie technologia do syntezy mowy.
- Tomasz Czajka, uczestnik reprezentacji Uniwersytetu Warszawskiego, która zwyciężyła w finałach ICPC w 2003 roku.
Czytaj też najbardziej popularne posty na naszej stronie w języku angielskim, przy czym linki prowadzą do wersji polskich:
- Booksy, aplikacja do rezerwowania wizyt u fryzjerów i w salonach kosmetycznych.
- Vasco Translator V4, urządzenie translacyjne lepsze od Google.
- CFD Suite, aplikacja firmy byteLAKE, która dzięki wykorzystaniu AI skróciła czas trwania symulacji mieszania chemikaliów z godzin do minut.