Wrocławski startup w ciągu kilku lat zrobił globalną karierę w swojej niszy, mając już 16 tys. subskrybentów. Z jego produktów ułatwiających tworzenie, pozycjonowanie i audyt treści pod kątem optymalizacji SEO korzysta 150 tys. użytkowników ze 140+ krajów. W 2022 roku wypracował 57,6 mln zł przychodu i 28 mln zł zysku netto.
Jeszcze kilka lat temu specjaliści od SEO tracili dużo czasu na szukanie zależności między poszczególnymi elementami stron internetowych, które mają wpływ na ich pozycje w wyszukiwarce Google’a. Założyciele Surfera postanowili zmierzyć się z tym wyzwaniem. W krótkim czasie napisali aplikację stosującą najnowsze technologie i mającą większy potencjał do skalowania. Wersję beta swojego produktu pokazali na branżowej konferencji semKRK pod koniec 2017 roku. Po jego prezentacji 70 proc. uczestników chciało uzyskać do niej dostęp, z czasem było ich 2 tys. To utwierdziło w nich myśl, że jednak warto budować ten biznes.
Komercjalizacja produktu
Ostatecznie płatna wersja produktu weszła na rynek pod koniec 2018 roku i w ciągu zaledwie 2 miesięcy firmie udało się sprzedać 300 subskrypcji. Przełomowy dla rozwoju firmy okazał się rok 2019. Jej popularność rosła dzięki udzielaniu się na zagranicznych grupach facebookowych poświęconych SEO i organizowaniu webinariów. Dzięki temu firma nawiązała współpracę ze znanym influencerem SEO, Mattem Diggitym, który zainwestował w nią 20 tys. dolarów. I to właśnie on załatwił jej stoisko podczas listopadowej Chiang Mai SEO Conference w Tajlandii, na którą Surfer wybrał się z nowym produktem. Był to content edytor, czyli narzędzie pomagające tworzyć zoptymalizowane treści na strony internetowe. Zostało ono uznane za odkrycie roku, a subskrypcję zakupiła połowa z 800 uczestników konferencji.
Wyniki finansowe
To wszystko przełożyło się na wyniki. W 2018 roku firma miała 1,5 mln zł przychodu, rok później – 7,6 mln zł. W 2021 roku udało się doprowadzić do integracji jej produktu z Jasperem, platformą do tworzenia treści z użyciem AI, która obecnie jest wyceniana na 1,5 mld dolarów. Przychody wzrosły wtedy do 24 mln zł przychodów, a zysk netto do 7,7 mln zł. Rok później sprzedaż wzrosła 2,5 razy, zysk prawie 4 razy przy dwukrotnym wzroście zatrudnienia (do 90 osób). Tym samym startup stał się jedną z najbardziej obiecujących polskich spółek technologicznych, który działa globalnie. Ponad 95% przychodu firma generuje bowiem spoza Polski, głównie z USA.
Zagrożenia
2023 rok był dla spółki trudny, bo przez świat przetoczyła się rewolucja AI, która może wstrząsnąć branżą SEO. ChatGTP stał się bowiem z miejsca najpopularniejszym narzędziem na świecie do generowania różnego rodzaju tekstów. Surfer odpowiedział na to własnym produktem zasilanym AI i ułatwiającym automatyczne tworzenie treści zoptymalizowanych pod wyszukiwarki. Przychody wzrosły, ale tylko o połowę. Firma musi szukać nowych pomysłów na rozwój.
——————————–
TOP-3
- DeepL Translator, wydajne narzędzie nowej generacji do tłumaczeń online, bazujące na sieciach neuronowych. Serwis obsługuje 26 języków (stan na maj 2022).
- Eleven Labs, najlepsza na świecie technologia do syntezy mowy.
- Tomasz Czajka, Flight Software Engineer w SpaceX. Był członkiem ekipy, która jako pierwsza z Polski zwyciężyła w finałach ICPC 2003.
TOP-3 na angielskiej wersji strony (linki prowadzą do wersji po polsku)
- Booksy, najbardziej popularna na świecie aplikacja do rezerwowania wizyt u fryzjerów i w salonach kosmetycznych.
- Vasco Translator V4, urządzenie translacyjne, które działa online w 150+ krajach, mówi w 75 językach, a napisy ze zdjęć tłumaczy ze 108 w ciągu 0,5 sek.
- TOP-10 polskich firm sektora gamedev 2023 – liderem jest CD Projekt przed Techlandem i PlayWay.