Polskie firmy IT wchodzą na globalne rynki

Asseco, Synerise czy Vercom doskonale radzą sobie na zagranicznych rynkach od dawna. Ich śladem idzie coraz więcej polskich firm IT.

Z raportu SpotData wynika, że ostatnie lata to szybki wzrost inwestycji zagranicznych polskich firm. Nie przeszkodziła w tym ani pandemia COVID-19, ani wybuch wojny w Ukrainie. W dużej mierze to efekt wzrostu inwestycji w CEE, które są o 100% wyższe niż średnio w latach 2011-2020. W tym, regionie skoncentrowanych jest połowa polskich inwestycji zagranicznych. Najwięcej – w Czechach.

Pod względem wielkości rynku najbardziej atrakcyjnymi do inwestowania krajami są Czechy i Rumunia. Pod względem poziomu rozwoju – Słowenia, Estonia i Czechy. A pod względem jakości kapitału ludzkiego – Łotwa, Litwa i Rumunia. Ale pod wieloma względami bardzo atrakcyjne w ostatnich latach stały się również kraje bałkańskie – uważa SpotData.

Z kolei według raportu PwC i PFR TFI, aż 84 proc. polskich bezpośrednich inwestycji za granicą jest zlokalizowanych w Europie. A odbicie po COVID-19 nastąpiło nawet szybciej niż po kryzysie z 2008 r. Największy wzrost w wartościach bezwzględnych odnotowały w 2021 r. inwestycje zagraniczne do UK.

Pozostałe państwa, w których polskie firmy zwiększały swoje inwestycje, to z jednej strony wspomniane już kraje CEE: Chorwacja (+200%), Litwa (+130%) i Czechy (+50%). Z drugiej silnie rosły też inwestycje na dalekich kierunkach: w USA (+480%), Indiach (+200%) czy Brazylii (+370%).

Przykłady międzynarodowej ekspansji

Największymi sektorami zaangażowanymi w Polsce w ekspansję międzynarodową są przetwórstwo i handel. Na czele z takimi firmami, jak PKN Orlen, Press Glass, Alumetal, Śnieżka, LPP czy CCC. Ale w ostatnich latach wiele było też firm średniej wielkości, które próbowały swoich sił w podboju rynków zagranicznych. Zwłaszcza w sektorze technologicznym.

Jedna z najgłośniejszych inwestycji zagranicznych ostatnich lat to, wyceniany na 4 mld zł, zakup czeskiej platformy Mall Group przez polski serwis Allegro. Z innych inwestycji w regionie CEE warto odnotować przejęcie przez Polski Standard Płatności (operator Blik) słowackiej platformy płatniczej Viamo. A także zakup węgierskiej platformy do rezerwacji noclegów szallas.hu przez WP Holding.

Kolejne kroki na drodze ekspansji zagranicznej stawia też Answear.com, wiodący e-commerce oferujący modę i produkty Home & Lifestyle w regionie CEE. W listopadzie 2023 r. firma ogłosiła rozpoczęcie działalności we Włoszech. To 12. rynek, na którym działa Answear.com i pierwszy w Europie Zachodniej.

Na ekspansję decydują się firmy technologiczne na różnym etapie rozwoju. To zarówno spółki działające w bardziej dojrzałych częściach rynku, takie jak Asseco czy Allegro, ale też startupy, jak DocPlanner czy Booksy. Świetnym przykładem jest też Synerise, spółka zajmująca się AI i Big Data, która już jakiś czas temu ogłosiła, że będzie próbowała podbić rynek amerykański.

Ekspansję zagraniczną kontynuuje także Vercom, spółka technologiczna dostarczająca chmurowe rozwiązania w modelu CPaaS. W połowie 2022 r. sfinalizowała przejęcie MailerLite, globalnego dostawcy narzędzi komunikacji e-mail. W III kw. 2023 r. 61% sprzedaży Vercomu pochodziło z rynków zagranicznych, a liczba klientów przekroczyła 75 tys.

Dynamiczny rozwój polskiej branży IT

W ubiegłorocznej edycji prestiżowego rankingu FT1000 najszybciej rozwijających się spółek z Europy znalazło się aż 48 polskich firm. Duża część z tego to przedsiębiorstwa z branży IT. Wśród 200 czołowych uplasowały się: 74. Pysense, 94. Inspeerity, 114. Bitbag, 170. Escola i wspomniane już 191. Synerise.

Firmy z sektora IT, specjalizujące się w rozwoju oprogramowania, usługach chmurowych, AI czy cyberbezpieczeństwie, odnoszą sukcesy na światowych rynkach dzięki wysokiej jakości usług, innowacyjności oraz zaawansowanej wiedzy specjalistów. Ekspansja zagraniczna staje się więc kluczowym elementem strategii rozwoju wielu przedsiębiorstw, a sektor ICT odgrywa w tym procesie szczególnie ważną rolę.

Aspekty językowe

Przy rozwoju działalności na międzynarodowych rynkach niezwykle ważne są aspekty językowe. Najlepiej wiedzą o tym twórcy wrocławskiej firmy BRAND24, oferującej narzędzia do monitoringu internetu i mediów społecznościowych. Jej ekspansja zagraniczna rozpoczęła się wraz z uruchomieniem globalnej wersji narzędzia w 2015 r.

– Zostało ono pierwotnie stworzone w języku polskim i to właśnie ten język rozumiało najlepiej. Wyjście na rynek zagraniczny wymagało stworzenia go od nowa. Dzisiaj BRAND24 monitoruje praktycznie wszystkie języki na świecie, a dla 90+ potrafi przeanalizować sentyment wzmianek. Produkt, strona internetowa i działania marketingowe w języku angielskim sprawdzają się nie tylko przy pozyskiwaniu klientów z UK, USA, Kanady czy Australii, ale także z krajów Ameryki Południowej oraz Azji – tłumaczy Mikołaj Winkiel, Chief Evangelist BRAND24.

Dostosowanie językowe oferty do potrzeb klientów to oczywiście także gwarancja wyższej konwersji. Wrocławska firma przetestowała to wiele lat temu na rynku indonezyjskim, a w 2023 roku na rynkach hiszpańskojęzycznych, tworząc dedykowaną wersję produktu.

TOP-3

    1. DeepL Translator, wydajne narzędzie nowej generacji do tłumaczeń online, bazujące na sieciach neuronowych. Serwis obsługuje 26 języków (stan na maj 2022).
    2. Eleven Labs, najlepsza na świecie technologia do syntezy mowy.
    3. Tomasz Czajka, Flight Software Engineer w SpaceX. Był członkiem ekipy, która jako pierwsza z Polski zwyciężyła w finałach ICPC 2003.

TOP-3 ze strony po angielsku (linki prowadzą do wersji polskiej) 

    1. Booksy, najbardziej popularna na świecie aplikacja do rezerwowania wizyt u fryzjerów i w salonach kosmetycznych.
    2. Vasco Translator V4urządzenie translacyjne, które działa online w 150+ krajach, mówi w 75 językach, a napisy ze zdjęć tłumaczy ze 108 w ciągu 0,5 sek. 
    3. TOP-10 polskich firm sektora gamedev 2023 – liderem jest CD Projekt przed Techlandem i PlayWay.

 

XXX Bałtycka Olimpiada Informatyczna 2024: Adam-Gąsienica Samek zwycięzcą po raz 2 z rzędu  

XXX jubileuszowa edycja zawodów BOI 2024 odbyła się w dniach 3–7 maja 2024 roku w stolicy Litwy – Wilnie. Polska ekipa zdobyła w niej...

Brązowy medal dla Uniwersytetu Warszawskiego w ICPC 2023

Zaległe finały 46. i 47. edycji ICPC 2022 i 2023 odbyły się w Luksorze w Egipcie. Z polskich ekip najlepiej wypadli tegoroczni mistrzowie Europy...

InPost Pay ma już 1 milion użytkowników

Usługa została nagrodzona w konkursie Mobile Trends Awards 2023 zdobywając statuetkę w kategorii Fintech oraz 2. miejsce w Kategorii Głównej. Jest również tegorocznym laureatem...

1,35 mld zł na rozbudowę centrów danych Atman

Atman pozyskał największe w Polsce dofinansowanie na rozbudowę centrów danych. Umowę sygnowało 6 instytucji finansowych z Polski i Europy. Kredyt przeznaczony jest na budowę...

Uniwersytet Warszawski zwycięzcą ICPC European Championship 2024

Polska ekipa odniosła zdecydowane zwycięstwo w ICPC EUC 2024 jako jedyna rozwiązując 9 zadań z 11, za co otrzymała złoty medal. Na miejscach 2-9...

Uniwersytet Jagielloński zwycięża w CERC 2023 po raz drugi z rzędu

Zwycięstwo UJ w Akademickich Mistrzostwach Europy Środkowej w Programowaniu Zespołowym (CERC 2023) było bezdyskusyjne, bo jako jedyny rozwiązał 10 zadań z 12. Drugie miejsce...
We use cookies to personalise content and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

PoLAND of IT masters: Information Hub

Privacy Policy

Address of our website is: hub.landofitmasters.pl

What data do we collect?

Our Company collects the following data:
  • A unique ID is used to generate statistical data on how the visitor uses the website.
  • Determining the preferred language of the visitor and setting the language accordingly on the website, if possible.
  • Used by Google Analytics to collect data on the number of times a user has visited the website as well as dates for the first and most recent visit.
  • Cookie used by Google Analytics to throttle request rate
How do we collect your data?
Our website collects the data about your preferred language with the use of a built-in widget and statistical data with the use of third-party provider Google Analytics.

How will we use your data?

Our Company collects your data so that we can improve the page's content and performance in future development.

What are your data protection rights?

Our Company would like to make sure you are fully aware of all of your data protection rights. Every user is entitled to the following: The right to access – You have the right to request Our Company for copies of your personal data. We may charge you a small fee for this service. The right to rectification – You have the right to request that Our Company correct any information you believe is inaccurate. You also have the right to request Our Company to complete the information you believe is incomplete. The right to erasure – You have the right to request that Our Company erase your personal data, under certain conditions. The right to restrict processing – You have the right to request that Our Company restrict the processing of your personal data, under certain conditions. The right to object to processing – You have the right to object to Our Company’s processing of your personal data, under certain conditions. The right to data portability – You have the right to request that Our Company transfer the data that we have collected to another organization, or directly to you, under certain conditions. If you make a request, we have one month to respond to you. If you would like to exercise any of these rights, please contact us. You can find our detailed contact information in the footer of this website or by following the contact link in the main menu.

Cookies

Cookies are text files placed on your computer to collect standard Internet log information and visitor behavior information. When you visit our websites, we may collect information from you automatically through cookies or similar technology For further information, visit allaboutcookies.org.

How do we use cookies?

Our Company uses cookies in a range of ways to improve your experience on our website, including:
  • Understanding how you use our website
  • Collecting information about your preferred language

What types of cookies do we use?

There are a number of different types of cookies, however, our website uses:
  • Functionality – Our Company uses these cookies so that we recognize you on our website and remember your previously selected preferences. These could include what language you prefer and location you are in. A mix of first-party and third-party cookies are used.

How to manage cookies

You can set your browser not to accept cookies, and the above website tells you how to remove cookies from your browser. However, in a few cases, some of our website features may not function as a result.

Privacy policies of other websites

The PoLAND of IT masters: Information hub website contains links to other websites. Our privacy policy applies only to our website, so if you click on a link to another website, you should read their privacy policy.

Changes to our privacy policy

Our Company keeps its privacy policy under regular review and places any updates on this web page. This privacy policy was last updated on 21 November 2021. If you make a request, we have one month to respond to you. You can find our detailed and up-to-date contact information in the footer of this website or by following the contact link in the main menu.  
Save settings
Cookies settings