Raport PARP: przychody polskiego sektora gamedev wzrosły o 250% w ciągu 5 lat

W 2022 roku wyniosły one €1,3 mld, jak wynika z trzeciej edycji raportu „The Game Industry of Poland”, który ukazał się w lipcu 2023 roku tylko w j. angielskim. Oprócz opisania trendów, zawiera on szczegółowe informacje o 190 największych polskich firmach sektora gamedev w 2022 roku.

W Polsce działa ok. 500 producentów i wydawców gier, którzy zatrudniają ponad 15 tys. osób (stan na maj 2023). Łącznie branża co roku wypuszcza ponad 530 nowych edycji na kilkunastu platformach. Regularnie rosną też przychody. Tylko raz nasz rynek odnotował spadek – 8% w 2021 roku.

Nie tylko rozrywka, ale także nośnik kultury

Dzięki eksportowi łączne przychody branży w ciągu ostatnich 5 lat wzrosły o 250%. Nadal wyprzedzają nas jednak kraje wysoko rozwinięte, takie jak UK, Francja, Niemcy, Finlandia czy Szwecja.

Co ważne, Polacy coraz bardziej zaczynają doceniać gry komputerowe jako nośnik kultury. Gra „This War of Mine” już trafiła do szkolnej listy lektur jako ilustracja okropności wojny we współczesnym kontekście. Z kolei 6 października 2023 roku miała miejsce premiera gry „Niezwyciężony”, opartej na twórczości Stanisława Lema. Instytut Pamięci Narodowej wydał natomiast wysoko ocenianą „Cyphers Game”, dostępną za darmo dla użytkowników na całym świecie.

Gry stają się medium, które łączy pokolenia, nie mniej ważnym niż literatura i kino. Chociaż popyt na gry plasuje nas na dalekim 19. miejscu na świecie.

Od Europy po Amerykę Północną

Kluczowe regiony dla sprzedaży polskich gier to Ameryka Północna, Europa i Azja. Każdy z tych trzech kontynentów odpowiada za 20-40% całkowitej sprzedaży, w zależności od tytułu. Ogółem, kontynenty półkuli północnej stanowią od 75% do 90% całkowitej sprzedaży gier z Polski. Czołowymi krajami, w których polskie gry są popularne, są USA, Chiny, UK, Niemcy i Francja.

Gracze z Europy wykazują duże zainteresowanie naszymi tytułami strategicznymi i symulatorami. W Japonii niewątpliwy sukces osiągnęły polskie horrory dostępne w szczególności na platformie Steam, ale także na konsolach i Switchu. Z kolei gracze w Korei Południowej docenili nasze gry strategiczne. Inne rynki, które są często uważane za znaczące to Brazylia, Rosja i Turcja. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że ceny gier na tych rynkach są o 40-50% niższe niż w Europie, stanowią one zazwyczaj zaledwie 2-4% sprzedaży. Szacuje się, że udział dystrybucji cyfrowej w światowej sprzedaży polskich gier przekroczył w 2020 roku 85% i nadal rośnie.

– Jako Fundacja Indie Games Poland jesteśmy szczególnie dumni z osiągnięć twórców niezależnych. Gry takie jak „Timberborn”, „Against the Storm” czy „Papetura” podbiły serca graczy na całym świecie, a ponadto „Papetura” została nagrodzona na Independent Games Festival. Polska, znana już na całym świecie z wysokiej jakości produkcji gier, zaznacza swoją obecność na arenie światowej, wzmacniając tzw. soft power naszego kraju – powiedział Kuba Wójcik, prezes Indie Games Polska.

Projektowanie gier na uczelniach

Polska branża gamedev już teraz ma problemy z zatrudnieniem. Nic dziwnego, że coraz częściej sięga po obcokrajowców, którzy stanowią już 14,5% kadr. Utrzymywanie takiego tempa wzrostu oznacza zatrudnianie niemalże 2 tys. nowych pracowników corocznie. Na to zapotrzebowanie częściowo odpowiadają krajowe instytucje oświatowe. Prawie jedna czwarta uczelni publicznych oferuje co najmniej jeden kierunek edukacyjny związany z grami. Wskaźnik ten jest wyższy w obrębie specjalności, ponieważ 40% uczelni technicznych uczy programowania gier, a 43% uczelni artystycznych – ich oprawy graficznej.

Jeśli porównamy dostępność w Polsce oferty w zakresie edukacji gamedev z resztą Europy, zobaczymy, że jest ona bardzo zbliżona do krajów zachodnich. Co ciekawe, dziedziną edukacyjną, która najbardziej się rozwija jest ludologia (groznawstwo), a to najmniej praktyczna odsłona edukacji w zakresie gamingu. Rodzi się więc pytanie, w jaki sposób tak duża grupa teoretyków gier poradzi sobie na rynku pracy. Jednocześnie warto zauważyć, że to jedyny kierunek, w którym nie brakuje kadry nauczycielskiej. Wszystkie inne dyscypliny powinny mieć instruktorów z praktycznym doświadczeniem, ale uczelnie nie są w stanie konkurować z wynagrodzeniami w przemyśle.

Ekscytujące zmiany mają miejsce w szkolnictwie średnim wraz z tworzeniem szkół lub klas gamedev na poziomie lokalnym, a także selekcją utalentowanych uczniów z różnych regionów do pozaszkolnych programów edukacyjnych. Inicjatywy te przyczyniają się do rozwoju umiejętności początkujących twórców gier na wczesnym etapie ich rozwoju. Otwiera to im tym samym drogę do znalezienia satysfakcjonującej pracy w branży.

Nie tylko gry AAA

Oczywiście najbardziej widoczne są polskie gry klasy AAA o najwyższych budżetach przeznaczonych na produkcję i promocję. Na pierwszym miejscu plasuje się „Wiedźmin 3: Dziki Gon”, której do dziś sprzedano 50 mln kopii! Listę wysokobudżetowych produkcji z Polski uzupełniają:

  • „Dying Light” i „Dying Light 2” od Techlandu,
  • „Cyberpunk 2077” od CD Projekt RED (25 mln sprzedanych kopii).

Do tej samej kategorii zalicza się „Outriders” od People Can Fly, pierwszej gry AAA tej firmy po rozstaniu z Epic Games.

Produkcje AAA stanowią jednak tylko 27% spośród tych, które mogą pochwalić się sprzedażą 1 mln+ kopii na całym świecie. Raport po raz pierwszy podaje zestawienie takich tytułów, gdzie znajdują się m.in. „60 seconds”, „Gas station simulator”, „House Flipper” czy „Superhot”.

Pełny raport jest do pobrania na stronie PARP, ale tylko w j. angielskim.

Czytaj też inne posty nt. polskiego rynku gamedev:

IOI 2023: 3. miejsce Antoniego Buraczewskiego

Tak dobrego wyniku, jak w IOI 2023, Polska nie miała od 2010 roku, kiedy to Adrian Jaskółka także zajął 3. miejsce! W sumie Polska...

CEOI 2023: 4 medale dla reprezentacji Polski

W sumie w CEOI 2023 zdobyliśmy 2 medale złote, 1 srebrny i 1 brązowy. Dokładnie tyle, ile w CEOI 2022 w Varazdin w Chorwacji....

EGOI 2023: 4 medale polskich dziewcząt

Wszystkie Polki zdobyły medale w III Europejskiej Olimpiadzie Informatycznej Dziewcząt (EGOI 2023). W zawodach wzięło udział 186 uczestniczek z 52 krajów. W klasyfikacji drużynowej...

Polski Blik chce podbić Europę płatnościami mobilnymi

To najpopularniejsza w Polsce metoda płatności mobilnych, o której mało kto wie, że jest polskiej produkcji. Jej właścicielem jest szacowana na €1 mld spółka...

Widmo Spectral Technologies: podziemna georadarowa rewolucja

Georadar spektralny to innowacyjne urządzenie podobne w działaniu do Google Street View. Działa jednak pod ziemią, niosąc ze sobą ogromny potencjał zastosowań. Wszystko zaczęło się...

Jakub Dwernicki ma biznesy warte 3 mld zł (cyber_Folks i Vercom), ale liczy na więcej

Jakub Dwernicki jest właścicielem dwóch miliardowych spółek giełdowych. To cyber_Folks (o wycenie 1,3 mld zł) oraz Vercom (1,7 mld zł), które razem mają 350...
We use cookies to personalise content and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

PoLAND of IT masters: Information Hub

Privacy Policy

Address of our website is: hub.landofitmasters.pl

What data do we collect?

Our Company collects the following data:
  • A unique ID is used to generate statistical data on how the visitor uses the website.
  • Determining the preferred language of the visitor and setting the language accordingly on the website, if possible.
  • Used by Google Analytics to collect data on the number of times a user has visited the website as well as dates for the first and most recent visit.
  • Cookie used by Google Analytics to throttle request rate
How do we collect your data?
Our website collects the data about your preferred language with the use of a built-in widget and statistical data with the use of third-party provider Google Analytics.

How will we use your data?

Our Company collects your data so that we can improve the page's content and performance in future development.

What are your data protection rights?

Our Company would like to make sure you are fully aware of all of your data protection rights. Every user is entitled to the following: The right to access – You have the right to request Our Company for copies of your personal data. We may charge you a small fee for this service. The right to rectification – You have the right to request that Our Company correct any information you believe is inaccurate. You also have the right to request Our Company to complete the information you believe is incomplete. The right to erasure – You have the right to request that Our Company erase your personal data, under certain conditions. The right to restrict processing – You have the right to request that Our Company restrict the processing of your personal data, under certain conditions. The right to object to processing – You have the right to object to Our Company’s processing of your personal data, under certain conditions. The right to data portability – You have the right to request that Our Company transfer the data that we have collected to another organization, or directly to you, under certain conditions. If you make a request, we have one month to respond to you. If you would like to exercise any of these rights, please contact us. You can find our detailed contact information in the footer of this website or by following the contact link in the main menu.

Cookies

Cookies are text files placed on your computer to collect standard Internet log information and visitor behavior information. When you visit our websites, we may collect information from you automatically through cookies or similar technology For further information, visit allaboutcookies.org.

How do we use cookies?

Our Company uses cookies in a range of ways to improve your experience on our website, including:
  • Understanding how you use our website
  • Collecting information about your preferred language

What types of cookies do we use?

There are a number of different types of cookies, however, our website uses:
  • Functionality – Our Company uses these cookies so that we recognize you on our website and remember your previously selected preferences. These could include what language you prefer and location you are in. A mix of first-party and third-party cookies are used.

How to manage cookies

You can set your browser not to accept cookies, and the above website tells you how to remove cookies from your browser. However, in a few cases, some of our website features may not function as a result.

Privacy policies of other websites

The PoLAND of IT masters: Information hub website contains links to other websites. Our privacy policy applies only to our website, so if you click on a link to another website, you should read their privacy policy.

Changes to our privacy policy

Our Company keeps its privacy policy under regular review and places any updates on this web page. This privacy policy was last updated on 21 November 2021. If you make a request, we have one month to respond to you. You can find our detailed and up-to-date contact information in the footer of this website or by following the contact link in the main menu.  
Save settings
Cookies settings