Polska światowym liderem w produkcji gier na PC

Platforma Steam regularnie publikuje Top Wishlists, ranking najbardziej oczekiwanych gier na PC. Od czerwca 2019 roku przez półtora roku pierwsze miejsce było w nim okupowane przez polskie gry. Przy czym w TOP 200 było ich w połowie 2021 roku aż 45. Większą liczbą nie mógł się wtedy pochwalić żaden inny kraj na świecie. To dowód, że Polska jest niewątpliwym liderem w produkcji gier PC.

Pierwszym polskim liderem na Top Wishlists był Cyberpunk 2077 autorstwa CD Projekt Red. Tylko w 2020 r. sprzedał się w 14 mln egz. Po udostępnieniu aktualizacji usprawniającej tytuł na wszystkich dostępnych platformach można się spodziewać, że sprzedaż ponownie zwyżkuje.

Drugim liderem był Dying Light 2 Stay Human studia Techland. Tylko w pierwszym tygodniu sprzedano go w ponad 3 mln kopii. Ponieważ jej pierwsza edycja sprzedała się w 17 mln kopii, sprzedaż drugiej powinna sięgnąć nawet 10 mln do końca bieżącego roku.

Oczywiście polska branża gamedev to znacznie więcej, niż te dwie najlepiej znane firmy. Wszystkie one wypuszczają rocznie ponad 600 nowych tytułów. Większość jest wydawana w wersjach właśnie na komputery osobiste i promowana przez platformę Steam. A to wszystko w sytuacji, gdy Polska plasuje się dopiero na 19. miejscu na świecie pod względem wielkości własnego rynku gier. I nie zanosi się, by miało się to zmienić w najbliższym czasie. Czy może więc dziwić, że eksport stanowi aż 96% przychodów polskiego sektora gamedev? A docelowe rynki rozpościerają się od USA po Japonię? To właśnie dzięki temu w ostatnich latach aż 19 tytułów czy serii sprzedało się w nakładzie powyżej 1 mln kopii. Zaraz za nimi są dziesiątki innych tytułów, które zdobyły uznanie setek tysięcy klientów.

Wespół w zespół czy w pojedynkę

Sześć największych firm sektora gamedev w Polsce zatrudnia po 400 i więcej osób. Z drugiej strony są znane przykłady spektakularnych sukcesów odniesionych przez pojedynczych developerów stosujących nowatorskie w branży modele biznesowe.

Pierwszym z nich był Sos Sosowski, artystyczny pseudonim Mikołaja Kamińskiego, którego gra McPixel z 2012 r. sprzedała się w co najmniej 500 tys. egz. Sos stał się sławny rozdając darmowe kody podarunkowe na Pirate Bay, dzięki czemu grę mogli pobrać ci, których nie było stać na jej zakup. Takie podejście, ale też absurdalny humor w narracji i pixel-artowej grafice w McPixelu uczynił z Sosowskiego supergwiazdę gier niezależnych.

Setki tysięcy graczy, głównie z Azji, zakupiło także grę World of Horror autorstwa twórcy znanego jako Panstasz, bo gra wyróżniała się swoistym artyzmem i oryginalnością. Horror inspirowany dorobkiem Junji Ito/伊藤 潤二 (Tomie, Uzumaki) i japońskim body horrorem z lat 80., został dodatkowo wzmocniony przez coś, co autor nazwał jednobitowością. Cała gra korzysta bowiem z grafik tylko w bieli i czerni, a więc jednobitowej głębi kolorów, a unikalnego klimatu nadaje im to, że zostały wykonane w Windows Paint.

Gry-horrory to kolejna specjalność polskiego sektora gamedev. Właściwie od premiery Kholata w 2015 r., żadne ich zestawienie nie mogło zaistnieć bez polskich tytułów w tej kategorii. Wkrótce kolejne krajowe studia podążyły tym tropem, a największe sukcesy odniósł Bloober Team wprowadzając na rynek takie pozycje jak Layers of Fear, Blair Witch czy The Medium.

Subsektory rosną jak grzyby po deszczu

W Polsce wyrósł również znaczący, choć mniej medialnie nagłośniony, sektor oferujący usługi w produkcji gier. Zakres tych jest bardzo szeroki,a przykłady poniżej:

  • external development, gdzie można zlecić produkcję gry w całości lub jej fragmentów
  • kompleksowa lokalizacja
  • dubbing, testowanie i quality assurance
  • wsparcie dla graczy
  • oraz community management.

Co najmniej siedem firm oferuje tego typu usługi zatrudniając setki osób. Są to:

Z wyjątkiem tej ostatniej tworzą one swoisty hub usług testowania i lokalizacji. Jest on największą w Europie koncentracją sektora nazywanego QA&Loc, przynajmniej w części zajmującej się grami.

Najmłodszy podsektor polskiej branży gier stanowią wschodzący globalni wydawcy. Sprzyja temu postęp globalnej dystrybucji gier cyfrowych na kilku wiodących platformach. W 2016 r. było ich w Polsce tylko 13, podczas gdy w 2020 r. już 44. Przy czym w ich portfolio znajduje się wiele gier pochodzących spoza Polski – od Chile po Japonię. To dowód na dojrzewanie wciąż jeszcze młodej polskiej branży.

Perspektywy wzrostu

Znaczenie polskiego sektora gamedev doceniają polskie uczelnie. Aż 56 oferuje w sumie 72 kierunki, które są mniej lub bardziej związane z produkcją gier. Z kilkoma tylko wyjątkami pojawiły się one w ciągu ostatnich 10 lat i to jako wynik procesów oddolnych. Po drugie, badania pokazują, że kobiety stanowią aż 25% zatrudnionych w branży gier w Polsce. A jest to poziom, który wśród największych branż światowych przebijają tylko Brytyjczycy. Wreszcie po trzecie, szacuje się, że nawet 10% pracowników tworzących gry w Polsce to obcokrajowcy. Oznacza, że nasza branża wytworzyła wystarczającą siłę przyciągania, by pozyskiwać ludzi z zewnątrz.

Nowością ostatnich dwóch lat jest to, że największe polskie studia zaczęły wykupywać mniejsze spoza Polski. Tworzą tam swoje biura zamiejscowe, a rynkami zainteresowania są USA, Kanada oraz Europa Zachodnia. Produkując własne tytuły to właśnie Polska zleca innym prace do wykonania. Dyktuje też trendy, za którymi muszą podążać inni, a nawet przesuwa granice tego, co potrafimy osiągnąć. A to dobrze rokuje na przyszłość.

[Komentarz redakcji: Trzeba jednak pamiętać o tym, że w 2020 r. polski rynek gamedev był wart tylko 4,5 mld zł, czyli 1,1 mld USD (link tutaj), podczas gdy światowy 159 mld USD (link tutaj).]

Jakub Marszałkowski

Autor jest jednym z organizatorów międzynarodowej konferencji Gaming Industry Conference, która od 2015 roku jest corocznie organizowana w Poznaniu. Więcej o ostatniej edycji GIC 2021 czytaj tutaj.

Czytaj też Top-10 polskich firm sektora gamdev 2023 tutaj.

Poniżej okładki gier polskiej produkcji, których sprzedano ponad 1 mln kopii:

IOI 2023: 3. miejsce Antoniego Buraczewskiego

Tak dobrego wyniku, jak w IOI 2023, Polska nie miała od 2010 roku, kiedy to Adrian Jaskółka także zajął 3. miejsce! W sumie Polska...

CEOI 2023: 4 medale dla reprezentacji Polski

W sumie w CEOI 2023 zdobyliśmy 2 medale złote, 1 srebrny i 1 brązowy. Dokładnie tyle, ile w CEOI 2022 w Varazdin w Chorwacji....

EGOI 2023: 4 medale polskich dziewcząt

Wszystkie Polki zdobyły medale w III Europejskiej Olimpiadzie Informatycznej Dziewcząt (EGOI 2023). W zawodach wzięło udział 186 uczestniczek z 52 krajów. W klasyfikacji drużynowej...

Polski Blik chce podbić Europę płatnościami mobilnymi

To najpopularniejsza w Polsce metoda płatności mobilnych, o której mało kto wie, że jest polskiej produkcji. Jej właścicielem jest szacowana na €1 mld spółka...

Widmo Spectral Technologies: podziemna georadarowa rewolucja

Georadar spektralny to innowacyjne urządzenie podobne w działaniu do Google Street View. Działa jednak pod ziemią, niosąc ze sobą ogromny potencjał zastosowań. Wszystko zaczęło się...

Jakub Dwernicki ma biznesy warte 3 mld zł (cyber_Folks i Vercom), ale liczy na więcej

Jakub Dwernicki jest właścicielem dwóch miliardowych spółek giełdowych. To cyber_Folks (o wycenie 1,3 mld zł) oraz Vercom (1,7 mld zł), które razem mają 350...
We use cookies to personalise content and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

PoLAND of IT masters: Information Hub

Privacy Policy

Address of our website is: hub.landofitmasters.pl

What data do we collect?

Our Company collects the following data:
  • A unique ID is used to generate statistical data on how the visitor uses the website.
  • Determining the preferred language of the visitor and setting the language accordingly on the website, if possible.
  • Used by Google Analytics to collect data on the number of times a user has visited the website as well as dates for the first and most recent visit.
  • Cookie used by Google Analytics to throttle request rate
How do we collect your data?
Our website collects the data about your preferred language with the use of a built-in widget and statistical data with the use of third-party provider Google Analytics.

How will we use your data?

Our Company collects your data so that we can improve the page's content and performance in future development.

What are your data protection rights?

Our Company would like to make sure you are fully aware of all of your data protection rights. Every user is entitled to the following: The right to access – You have the right to request Our Company for copies of your personal data. We may charge you a small fee for this service. The right to rectification – You have the right to request that Our Company correct any information you believe is inaccurate. You also have the right to request Our Company to complete the information you believe is incomplete. The right to erasure – You have the right to request that Our Company erase your personal data, under certain conditions. The right to restrict processing – You have the right to request that Our Company restrict the processing of your personal data, under certain conditions. The right to object to processing – You have the right to object to Our Company’s processing of your personal data, under certain conditions. The right to data portability – You have the right to request that Our Company transfer the data that we have collected to another organization, or directly to you, under certain conditions. If you make a request, we have one month to respond to you. If you would like to exercise any of these rights, please contact us. You can find our detailed contact information in the footer of this website or by following the contact link in the main menu.

Cookies

Cookies are text files placed on your computer to collect standard Internet log information and visitor behavior information. When you visit our websites, we may collect information from you automatically through cookies or similar technology For further information, visit allaboutcookies.org.

How do we use cookies?

Our Company uses cookies in a range of ways to improve your experience on our website, including:
  • Understanding how you use our website
  • Collecting information about your preferred language

What types of cookies do we use?

There are a number of different types of cookies, however, our website uses:
  • Functionality – Our Company uses these cookies so that we recognize you on our website and remember your previously selected preferences. These could include what language you prefer and location you are in. A mix of first-party and third-party cookies are used.

How to manage cookies

You can set your browser not to accept cookies, and the above website tells you how to remove cookies from your browser. However, in a few cases, some of our website features may not function as a result.

Privacy policies of other websites

The PoLAND of IT masters: Information hub website contains links to other websites. Our privacy policy applies only to our website, so if you click on a link to another website, you should read their privacy policy.

Changes to our privacy policy

Our Company keeps its privacy policy under regular review and places any updates on this web page. This privacy policy was last updated on 21 November 2021. If you make a request, we have one month to respond to you. You can find our detailed and up-to-date contact information in the footer of this website or by following the contact link in the main menu.  
Save settings
Cookies settings