Polska firma Answear to jedna z marek tworzonych od początku z myślą o podboju międzynarodowych rynków. Platforma do sprzedaży odzieży i akcesoriów przez Internet powstała w 2010 r., ale wystartowała rok później. Obecnie sklep ten odwiedza ok. 4 mln osób miesięcznie.
Historia firmy
W 2013 r. Answear dostało wsparcie od funduszu MCI Venture Capital, który objął mniejszościowy pakiet udziałów w firmie. Pieniądze z inwestycji przeznaczono m.in. na wejście na rynki zagraniczne. W 2014 r. firma otworzyła sklepy internetowe w Czechach i Słowacji, rok później na Ukrainie i w Rumunii. W 2016 r. Answear weszło na rynek węgierski, a potem także bułgarski. Wtedy też przychody spółki przekroczyły poziom 50 mln euro rocznie, a więc ok. 250 mln zł. Ponad połowa sprzedaży grupy pochodzi z rynków zagranicznych.
Answear chwali się, że było jedną z pierwszych platform sprzedaży odzieży przez Internet na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej. Nie miało przy tym właściwie żadnych barier rozwojowych, związanych przykładowo z koniecznością rejestracji działalności na każdym z nich. Nie musiało też otwierać sklepów stacjonarnych, a co za tym idzie zatrudniać ludzi, czy tworzyć dodatkowych struktur administracyjnych, które w handlu tradycyjnym wymagają sporo czasu. Ponieważ warunki logistyczne na to pozwalały, a koszty nie były zbyt wysokie, firma była w stanie pozwolić sobie na szybki rozwój eksterytorialny. W efekcie sprzedaż zagraniczna rosła szybciej, niż krajowa, Polska cały czas jest jednak dla Answear największym rynkiem. To tutaj działa ona najdłużej, ma najwięcej klientów i najlepszą pozycję na rynku.
Ekspansja zagraniczna
Chociaż Europa Zachodnia nie jest dla niej priorytetem, to i tak już teraz obsługuje sporo zamówień z tamtego regionu. Firma planuje jednak ekspansję na wschód i południe w ciągu najbliższych kilku lat. Wśród planowanych rynków znajdują się: Rosja, Kazachstan, Chorwacja, Słowenia, Grecja, Litwa, Łotwa, Estonia, Serbia, Bośnia i Hercegowina oraz Mołdawia.
W styczniu 2021 r. Answear zadebiutowało na warszawskiej giełdzie, pozyskując 45 mln zł od inwestorów. Akcje firmy od debiutu wzrosły o 16 proc., a kapitalizacja spółki to 652 mln zł.
Czytaj też o eobuwie.pl, liderze sprzedaży obuwia przez Internet, tutaj.
Jak również o Naoko, polskiej marce odzieżowej projejtowanej przez AI, tutaj.