Naoko: polska marka odzieżowa projektowana przez AI

Polska marka odzieżowa została stworzona przez Startup Concept 101. 4 lata temu zainteresował się nią amerykański gigant Warner Bros. Propozycja współpracy licencyjnej przełożyła się na setki fanek w mediach społecznościowych i sklepy w największych miastach Polski. Dzięki temu przychody firmy przekroczyły w 2022 r. 50 mln zł. Z pomocą AI firma chce tę liczbę podwoić.

Wszystko zaczęło się 10 lat temu, kiedy to zaraz po powstaniu firmy dostała ona opiekuna fanpage’a na Facebooku. Concept 101 został wtedy jedną z testowych marek, której udostępniono nowe narzędzia. Podpowiadały one, jak i kiedy komunikować się z fanami oraz jakich formatów używać. Pozwoliło to mocno zwiększyć zasięgi i lepiej zaangażować się w związaną z marką społeczność.

Założyciele firmy, Monika i Jacek Szyndlerowie, poznali się 12 lat temu. Wtedy to Monika właśnie skończyła maturę i wybierała się na kontrakt modelingowy do Tajlandii. Ostatecznie pojechała tam ze starszym o 10 lat Jackiem. Miał on już na koncie sporo projektów biznesowych robiąc równocześnie doktorat z nowatorskich technik marketingowych. Spędzili tam rok, poznając branżę modową od podszewki. Potem się pobrali, a do Polski wrócili trochę z konieczności. Przywieźli wtedy od zaprzyjaźnionego projektanta asymetryczne koszulki z oryginalnymi nadrukami,. Szybko się one rozeszły na Fashion Week w Łodzi, skąd pochodzili. Wzięli wtedy pierwszą unijną dotację i kupili maszynę do nadruków sprzedając wszystko co wydrukowali na kolejnych targach. Barwne i pełne fantazji kolekcje Naoko mogą budzić skojarzenia z hiszpańskim Desigualem. W sumie mają dostęp do 18 licencji, takich jak Harry Potter, Atomówki czy Jetsonowie. Do swoich projektów pochodzą nieszablonowo, łącząc wizerunki tych postaci ze swoimi pomysłami.

Najpierw AI

W tym roku po raz pierwszy sięgnęli po AI do zaprojektowania swojej najnowszej kolekcji, która premierę miała w połowie czerwca br. W odróżnieniu jednak od przygotowanych przez AI ubrań innych marek, w Naoko decydujący głos miały klientki i fanki marki. AI jedynie przeanalizowała i złożyła w całość uzyskane w ten sposób tysiące danych, wykorzystując idee crowdsourcingu. To klientki decydują o wszystkich modelach i fasonach. Dzięki zastosowaniu AI w procesie projektowania i tworzenia kolekcji finalne wprowadzenie produktu na rynek następuje dużo szybciej. Zastosowanie AI to także redukcja kosztów i lepsze zarządzanie zapasami, wynikające z dokładniejszego zrozumienia potrzeb klientów. Pozwala to uniknąć nadmiernego produkowania i magazynowania produktów.

A także współpraca z blogerkami

Współpraca ze znanymi blogerkami modowymi przełożyła się natomiast na to, że polska marka odzieżowa regularnie trafia na czoło rankingów modowych marek najbardziej angażujących swoją społeczność. Ma to przełożenie nie tylko na liczbą followersów i wyświetleń (250 tys. fanów na Facebooku, 135 tys. odtworzeń reelsów na Instagramie czy 50 mln wyświetleń miesięcznie na Pintereście). Także na przychody, które w 2022 r. przekroczyły 50 mln zł przy tempie wzrostu powyżej 60% i rentowności 10-20%.

Obecnie firma zatrudnia 50 osób produkując ubrania prawie w całości w Polsce, a jej butiki można znaleźć w dużych centrach handlowych w Warszawie i Poznaniu. Mocno stawia też na rozwój platformy e-commerce, na początku 2023 r. nawiązując współpracę z marketplace’m Zalando. W planach ma też kolejne kolekcje we współpracy ze społecznością i AI. Pozwoliłoby to w ciągu kilku lat przekroczyć 100 mln zł przychodów w ciągu roku. Jest to realne, bo zdaniem firmy doradczej McKinsey w ciągu kilku lat generatywna AI może zwiększyć zyski operacyjne branży modowej i produktów luksusowych o 150-275 mld dolarów.

Czytaj więcej o Naoko tutaj.

Czytaj też o Answear, liderze sprzedaży odzieży przez Internet tutaj.

Brązowy medal dla Uniwersytetu Warszawskiego w ICPC 2023

Zaległe finały 46. i 47. edycji ICPC 2022 i 2023 odbyły się w Luksorze w Egipcie. Z polskich ekip najlepiej wypadli tegoroczni mistrzowie Europy...

InPost Pay ma już 1 milion użytkowników

Usługa została nagrodzona w konkursie Mobile Trends Awards 2023 zdobywając statuetkę w kategorii Fintech oraz 2. miejsce w Kategorii Głównej. Jest również tegorocznym laureatem...

1,35 mld zł na rozbudowę centrów danych Atman

Atman pozyskał największe w Polsce dofinansowanie na rozbudowę centrów danych. Umowę sygnowało 6 instytucji finansowych z Polski i Europy. Kredyt przeznaczony jest na budowę...

Uniwersytet Warszawski zwycięzcą ICPC European Championship 2024

Polska ekipa odniosła zdecydowane zwycięstwo w ICPC EUC 2024 jako jedyna rozwiązując 9 zadań z 11, za co otrzymała złoty medal. Na miejscach 2-9...

Uniwersytet Jagielloński zwycięża w CERC 2023 po raz drugi z rzędu

Zwycięstwo UJ w Akademickich Mistrzostwach Europy Środkowej w Programowaniu Zespołowym (CERC 2023) było bezdyskusyjne, bo jako jedyny rozwiązał 10 zadań z 12. Drugie miejsce...

Zaproszenie na konferencję Perspektywy Women in Tech Summit 2024

Fundacja Edukacyjna Perspektywy organizuje szóstą już edycję konferencji Perspektywy Women in Tech Summit 2024 - największego w Europie i Azji wydarzenia dla kobiet w...
We use cookies to personalise content and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

PoLAND of IT masters: Information Hub

Privacy Policy

Address of our website is: hub.landofitmasters.pl

What data do we collect?

Our Company collects the following data:
  • A unique ID is used to generate statistical data on how the visitor uses the website.
  • Determining the preferred language of the visitor and setting the language accordingly on the website, if possible.
  • Used by Google Analytics to collect data on the number of times a user has visited the website as well as dates for the first and most recent visit.
  • Cookie used by Google Analytics to throttle request rate
How do we collect your data?
Our website collects the data about your preferred language with the use of a built-in widget and statistical data with the use of third-party provider Google Analytics.

How will we use your data?

Our Company collects your data so that we can improve the page's content and performance in future development.

What are your data protection rights?

Our Company would like to make sure you are fully aware of all of your data protection rights. Every user is entitled to the following: The right to access – You have the right to request Our Company for copies of your personal data. We may charge you a small fee for this service. The right to rectification – You have the right to request that Our Company correct any information you believe is inaccurate. You also have the right to request Our Company to complete the information you believe is incomplete. The right to erasure – You have the right to request that Our Company erase your personal data, under certain conditions. The right to restrict processing – You have the right to request that Our Company restrict the processing of your personal data, under certain conditions. The right to object to processing – You have the right to object to Our Company’s processing of your personal data, under certain conditions. The right to data portability – You have the right to request that Our Company transfer the data that we have collected to another organization, or directly to you, under certain conditions. If you make a request, we have one month to respond to you. If you would like to exercise any of these rights, please contact us. You can find our detailed contact information in the footer of this website or by following the contact link in the main menu.

Cookies

Cookies are text files placed on your computer to collect standard Internet log information and visitor behavior information. When you visit our websites, we may collect information from you automatically through cookies or similar technology For further information, visit allaboutcookies.org.

How do we use cookies?

Our Company uses cookies in a range of ways to improve your experience on our website, including:
  • Understanding how you use our website
  • Collecting information about your preferred language

What types of cookies do we use?

There are a number of different types of cookies, however, our website uses:
  • Functionality – Our Company uses these cookies so that we recognize you on our website and remember your previously selected preferences. These could include what language you prefer and location you are in. A mix of first-party and third-party cookies are used.

How to manage cookies

You can set your browser not to accept cookies, and the above website tells you how to remove cookies from your browser. However, in a few cases, some of our website features may not function as a result.

Privacy policies of other websites

The PoLAND of IT masters: Information hub website contains links to other websites. Our privacy policy applies only to our website, so if you click on a link to another website, you should read their privacy policy.

Changes to our privacy policy

Our Company keeps its privacy policy under regular review and places any updates on this web page. This privacy policy was last updated on 21 November 2021. If you make a request, we have one month to respond to you. You can find our detailed and up-to-date contact information in the footer of this website or by following the contact link in the main menu.  
Save settings
Cookies settings