GIC to jedna z największych konferencji B2B związanych z sektorem gier komputerowych w Europie, które odbywa się w tym samym miejscu i czasie co PGA – targi gier komputerowych. W tym roku była jedną z trzech konferencji fizycznych, które w ogóle się odbyły.
GIC i PGA w wersji on-site & streaming odbyły się 22-24 października tradycyjnie w Poznaniu (Polska). W wersji online – tylko ta pierwsza w dniach 19-20 października. Poprzednie edycje gromadziły po 75 tys. odwiedzających oraz ponad 200 ekspozycji każda. GIC był w tym roku nieco bardziej okrojony w stosunku do poprzednich edycji ze względu na pandemię (m.in. bez koncertu i przedszkola), ale w przyszłym roku organizator planuje ze wszystkim wrócić. Konferencja nadal oferowała jednak profesjonalną wymianę wiedzy, warsztaty, okrągłe stoły, targi B2B i spotkania MeetToMatch. Do tego strefę rekrutacji Geek Careers oraz kilkanaście wydarzeń i imprez networkingowych, nie wspominając o ceremonii rozdania nagród CEEGA. Kluczowymi cechami GIC są rozmiar i zasięg, jakość i inkluzywność. To najważniejsze wydarzenie w tym obszarze dla połowy Europy. Z większością polskiej społeczności gamedev, indies, największymi producentami gier, biznesem i uczestnikami z całego świata. Do tego dochodzi inkluzywność konferencji. Rabaty dla programistów, programy stypendialne, a nawet imprezy dla kobiet w grach.
Z kolei PGA, choć prezentuje głównie najnowsze gry i sprzęt do gier klientowi indywidualnemu. Służy także jako festiwal cosplayu, kultury gamingowej, influencerów i e-sportu. Targi obejmują również dzień dla profesjonalistów i mediów, a także wydarzenia łączące media i influencerów z twórcami gier. Doceniają to także media międzynarodowe obszernie pisząc o tych targach. Zdają sobie bowiem sprawę z tego, że Polska jest 7. największym rynkiem gamingowym PC na świecie.
Central and Eastern Europe Game Awards (CEEGA)
CEEGA jest wspólnym wysiłkiem szesnastu organizacji branżowych i hubów ze wszystkich krajów regionu. W ramach projektu nagrody w ośmiu kategoriach są przyznawane najlepszym grom wideo z Europy Środkowo-Wschodniej. W jury oceniającym zgłoszenia zasiadają przedstawiciele branży gier oraz mediów ze wszystkich krajów regionu CEE. Ceremonia wręczenia nagród odbywa się corocznie podczas targów PGA i konferencji GIC. Głównym celem Nagrody jest zacieśnienie współpracy pomiędzy społecznościami twórców gier w naszym regionie Europy. Ale także promocja gier wideo jako właściwego medium oraz próba zaprezentowania tego regionu jako ważnego miejsca dla branży gier wideo. W Europie Środkowo-Wschodniej działa ponad tysiąc producentów gier, którzy zatrudniają łącznie ponad 30 tys. osób.
W tegorocznej edycji CEEGA Polska znów okazała się bezkonkurencyjna. Tym razem w szranki stanęło 19 tytułów z 8 wschodnioeuropejskich terytoriów. Jury, w którego skład weszli twórcy i dziennikarze z 10 krajów, szczególnie doceniło Cyberpunka 2077 (3 statuetki), za którym uplasowała się przygodowa gra Papetura (2 nagrody).
Podczas poznańskiej imprezy wręczono nie tylko statuetki CEEGA, ale i wyróżnienia dla najlepszych gier obecnych na PGA. Jury, w którego skład weszli krajowi twórcy i dziennikarze, doceniło stoisko Frozen District, a więc autorów i autorek przeżywającego renesans popularności House Flippera. Najlepszą grą targów okazał się Against the Storm, city builder, w którym deszcz nigdy nie przestaje padać. Zaś najlepszą produkcją międzynarodową – Heavy Duty Challenge, realistyczny symulator jazdy terenowej. Została ona wyprodukowana przez krakusów z Nano Games, ale jej wydaniem zajmie się niemiecki Aerosoft GmbH.
Inkluzywność
Inkluzywność jest jednym z filarów GIC. Stypendium GIC Inclusiveness ma na celu wspieranie rozwoju młodych i obiecujących programistów z krajów o niskich dochodach i niedostatecznie reprezentowanych mniejszości, pozwalając im pokryć koszty zakwaterowania i wyżywienia podczas GIC i PGA. Women in Games Breakfast, które jest z kolei organizowane w ramach GIC od 2017 r., to połączenie okrągłego stołu i śniadania, które ma na celu wzmocnienie pozycji kobiet w branży wideo służąc jako platforma do dyskusji i dzielenia się wiedzą.
Początki
Game Industry Conference rozpoczęło się od nieformalnego spotkania kilkunastu deweloperów, Odbyło się ono w 2008 r. w jednym z akademików w Krakowie pod nazwą Zjazd Twórców Gier (ZTG). Imprezy typu Gamedev w tym czasie w Polsce nie istniały, więc podjęta inicjatywa spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem. Przez kolejne trzy lata ZTG stało się imprezą objazdową, organizowaną corocznie przez różne grupy studentów z Warszawy (2009), Gdańska (2010) i Łodzi (2011). A było wspierane przez jej twórcę i spiritus movens – Tomasza Kaczmarka. W 2012 r. ZTG przyjęło zaproszenie do Poznania z inicjatywy studentów Instytutu Informatyki Politechniki Poznańskiej w ramach targów PGA. Ponieważ wzięła w niej udział rekordowa liczba aż 1 600 uczestników, a rok później 2 040, było oczywiste, że połączenie imprezy B2B z imprezą B2C jest jak najbardziej wskazane.
Przełom jakościowy nastąpił w trakcie ZTG 2014, kiedy to na konferencję przyjechało blisko 50 prelegentów z zagranicy. Spowodowało to konieczność zmiany jej nazwy na bardziej międzynarodową – Game Industry Conference (GIC). Od 2015 r. gromadzi ona tysiące gamedevów z Polski i regionu oferując wiele atrakcji. Przykładowo prelekcje, networking, business matchmaking, rekrutację i wszystko to, co powinno mieć miejsce w trakcie takiego wydarzenia.
Więcej informacji: https://gic.gd/ i https://gamearena.pl/pl