Sentimenti: analizator tekstowych emocji lepszy od Watsona

Rozwiązanie dostało pierwszą nagrodę w kategorii „Best Matching Engine for Cryptocurrency Trading Venue” w ramach V edycji konferencji TradingTech Insight Awards USA, która odbyła się 8 czerwca 2023 r. Opracowany przez firmę algorytm dzięki analizie emocji w dyskusjach internetowych jest w stanie przewidywać kursy walut, instrumentów finansowych czy kryptowalut. 

Sercem i mózgiem działań poznańskiej firmy Sentimente jest Katarzyna Maszyna – autorskie rozwiązanie skonstruowane we współpracy z naukowcami z Politechniki Wrocławskiej oraz Instytutu Biologii PAN. Inwestowanie to jednak tylko jeden z obszarów, gdzie można je wykorzystać. Przede wszystkim pomaga ono firmom rozpoznawać uczucia klientów i wykorzystywać tę wiedzę w praktyce, np. w monitoringu mediów, social listeningu czy dopasowaniu przekazu reklamowego do odbiorcy. Daje również możliwość analizy komentarzy klientów, a także zagadnień związanych z brand safety czy hejtem i mową nienawiści, dzięki czemu może być skutecznie wykorzystywany przez działy PR, HR i Contact Center. Nic dziwnego, że z technologii firmy Damiana Gremlinga skorzystało już wiele telekomów, banków, domów mediowych, agencji reklamowych, a nawet Allegro, Żabka czy IKEA oraz urzędy państwowe i partie polityczne.

Dla biznesu za jego pomocą bada się przede wszystkim emocje w komentarzach klientów na forach internetowych i to w sposób nieporównywalnie lepszy od innych narzędzi dostępnych na rynku. Te ostatnie bazują bowiem jedynie na badaniu czy sentyment jest pozytywny czy nie, podczas gdy Sentimenti identyfikuje osiem emocji oraz pobudzenie emocjonalne i to nie w skali 0-1, tylko procentowo. Nic dziwnego, że rozróżnienie takich emocji dużo skuteczniej podpowiada, którym klientem warto się zająć w pierwszej kolejności.

Firma zarabia na sprzedaży raportów oraz dostępu do narzędzia, w które marketingowcy sami wprowadzają treści do sprawdzenia. Najlepszy dla spółki był rok 2021, kiedy odnotowała ponad 0,7 mln zł zysku przy 0,8 mln zł przychodów. Rok później przychody spadły do 0,4 mln zł przy zerowym zysku, wiec trzeba było szukać nowych pomysłów. Na początku br. firma uruchomiła algorytm, który na podstawie emocji inwestorów podpowiada, jak grać na giełdzie. Koszt abonamentu dla inwestorów prywatnych to 250 zł miesięcznie, ale firma szuka chętnych do uruchomienia algorytmicznego funduszu inwestycyjnego (Quant Fund).

Kryptowaluty i nie tylko

Ponieważ oferowane rozwiązanie potrafi mierzyć poziom emocji z dokładnością do piątego miejsca po przecinku, firma postanowiła je wypróbować w branży inwestycyjnej zaczynając od bitcoina, najmniej zakotwiczonego w realnej gospodarce, a mocno podatnego na emocje. Sentimenti wyciągnęło z Twittera wszystkie wzmianki o tej kryptowalucie z ostatnich 2 lat (14 mln wpisów) co razem z notowaniami z giełdy Binance pozwoliło za pomocą AI znaleźć silną korelację między emocjami zawartymi w tweedach a kwotowaniem krytpowaluty (skuteczność predykcji na poziomie 80%). W 2022 r. uruchomiony przez spółkę bot zarobił ok. 40%, podczas gdy bitcoin stracił wtedy ponad 60%. Gdyby bot działał od 2021 r. zarobiłby 600% przy ok. 60% wzroście notowań bitcoina w tym samym czasie.

Algorytm na podstawie wpisów z Twittera i Reddita przewiduje o ile w ciągu godziny zmieni się kurs, a bot na tej podstawie podejmuje decyzję o kupnie bądź sprzedaży. Cały czas trwają prace nad skróceniem okresu predykcji, a dodatkowo mają być podpięte do analizy branżowe fora internetowe. Wstępnie przeprowadzono też zakończone sukcesem analizy dla rynku Forex, akcji Amazona i kilkudziesięciu spółek z warszawskiej GPW, a kolejnym krokiem ma być uruchomienie bota dla najpopularniejszych akcji oraz par walutowych.

Firma jest też strategicznym partnerem Statisty, jednej z największych na świecie agencji badań statystycznych, dla której oznacza tzw. dane emotywne. Niedawno rozpoczęła też współpracę z jedną z platform udostępniających chaty do obsługi klienta. Podczas rozmowy operatora z klientem na bieżąco są monitorowane emocji z obydwu stron konwersacji, co pozwala temu pierwszemu efektywniej reagować na emocje klienta, a jego przełożonemu, jak sobie z nimi poradził. Sentimenti planuje też zaoferowanie działom HR narzędzia, które umożliwi badanie poziomu zadowolenia pracowników w czasie wykonywania pracy zdalnej.

Konkurencja dla Watsona

Firma powstała kilka lat temu, kiedy to jej przyszły właściciel, dyplomowany coach po studiach w Niemczech postanowił stworzyć narzędzie, które podpowiada, co czuje osoba po drugiej stronie chata. Szybko pozyskał grant, który pozwolił mu rozpocząć współpracę z dwiema polskimi uczelniami, które przez 3 lata miały prowadzić zaawansowane badania. Polegały one na przeanalizowaniu 30 tys. różnej długości tekstów w celu zidentyfikowania w nich konkretnych emocji. Dane trafiły do AI i procesu uczenia maszynowego, które rozpropagowały je najpierw na język polski, a następnie na 17 innych. Firma z budową modelu ruszyła w 2018 r., kiedy dostała dofinansowanie z NCBiR w wysokości 4,3 mln zł. W międzyczasie dofinansował ją kwotą 1 mln zł fundusz SpeeUP. Spółka zatrudnia dziś 20 osób.

Na świecie działa sporo firm, które monitorują w internecie wzmianki o brandach, ale nadal określają sentyment w skali 0-1. Na konkretnych emocjach skupia się także Watson firmy IBM. Watson rozkłada jednak zdanie na pojedyncze wyrazy i analizuje je pod kątem emocji, a następnie wyciąga średnią. Sztuczna inteligencja Sentimenti rozumie kontekst, ironię, sarkazm, głęboko wchodzi w analizę rozumienia tekstu i dopiero potem odczytuje i mierzy emocje.

Z najnowszych badań wynika, że chociaż 83% firm mierzy satysfakcję klienta, to 49% nie wykorzystuje tych wyników w wystarczającym stopniu do zmian i usprawnień. Badanie poziomu konkretnych emocji może mieć duże znaczenie w lepszej priorytetyzacji takich inicjatyw, ale na dziś nie oferuje tego ani Amazon ani Google w swoich rozwiązaniach dla biznesu. Sentimenti wystąpił na ostatnich Google TechTalk i może to zaowocuje zwiększeniem liczby klientów.

 

Prof. Janusz Kacprzyk pierwszym Polakiem wyróżnionym przez Narodową Akademię Ukrainy Złotym Medalem im. Wernadskiego

Medal wręczył mu podczas pobytu w Polsce prof. Anataly Zagorodny, prezes Narodowej Akademii Nauk Ukrainy. Nagroda Medalu im. Wernadskiego została ustanowiona w 2003 r. Jest...

Trzy tygodnie do rozpoczęcia zawodów balonowych o Puchar Gordona Bennetta!

66. edycja najbardziej prestiżowych zawodów balonów gazowych na świecie rozpocznie się 7 października 2023 r. w Albuquerque (Nowy Meksyk) w USA. Weźmie w nich...

13 medali dla Polski w finałach zawodów branżowych EuroSkills Gdańsk 2023

W obszarze nowych technologii Polska zdobyła złote medale w prototypowaniu elektroniki oraz integracji systemów robotycznych, a także brązowy w cyfrowym budownictwie. W sumie reprezentanci...

EuroSkills: złoty medal dla Polski w integracji robotów

Dwójka Polaków, Hubert Krasuski oraz Piotr Wyrzyk, 23-letni studenci Politechniki Warszawskiej na Wydziale Mechatroniki, zdobyli dla Polski jeden z trzech złotych medali w trakcie...

EuroSkills: złoto dla Polski w elektronice

Jan Firlej, 22-letni student III roku Politechniki Poznańskiej na kierunku Automatyka i Robotyka, zdobył dla Polski jeden z trzech złotych medali w trakcie europejskich...

EuroSkills: brąz dla Polski w budownictwie cyfrowym

Dorota Cieślicka, 25-letnia absolwentka studiów inżynierskich na kierunku Budownictwo na  Politechnice Krakowskiej i studentka studiów magisterskich z budownictwa o specjalności BIM (Building Information Modelling)...
We use cookies to personalise content and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

PoLAND of IT masters: Information Hub

Privacy Policy

Address of our website is: hub.landofitmasters.pl

What data do we collect?

Our Company collects the following data:
  • A unique ID is used to generate statistical data on how the visitor uses the website.
  • Determining the preferred language of the visitor and setting the language accordingly on the website, if possible.
  • Used by Google Analytics to collect data on the number of times a user has visited the website as well as dates for the first and most recent visit.
  • Cookie used by Google Analytics to throttle request rate
How do we collect your data?
Our website collects the data about your preferred language with the use of a built-in widget and statistical data with the use of third-party provider Google Analytics.

How will we use your data?

Our Company collects your data so that we can improve the page's content and performance in future development.

What are your data protection rights?

Our Company would like to make sure you are fully aware of all of your data protection rights. Every user is entitled to the following: The right to access – You have the right to request Our Company for copies of your personal data. We may charge you a small fee for this service. The right to rectification – You have the right to request that Our Company correct any information you believe is inaccurate. You also have the right to request Our Company to complete the information you believe is incomplete. The right to erasure – You have the right to request that Our Company erase your personal data, under certain conditions. The right to restrict processing – You have the right to request that Our Company restrict the processing of your personal data, under certain conditions. The right to object to processing – You have the right to object to Our Company’s processing of your personal data, under certain conditions. The right to data portability – You have the right to request that Our Company transfer the data that we have collected to another organization, or directly to you, under certain conditions. If you make a request, we have one month to respond to you. If you would like to exercise any of these rights, please contact us. You can find our detailed contact information in the footer of this website or by following the contact link in the main menu.

Cookies

Cookies are text files placed on your computer to collect standard Internet log information and visitor behavior information. When you visit our websites, we may collect information from you automatically through cookies or similar technology For further information, visit allaboutcookies.org.

How do we use cookies?

Our Company uses cookies in a range of ways to improve your experience on our website, including:
  • Understanding how you use our website
  • Collecting information about your preferred language

What types of cookies do we use?

There are a number of different types of cookies, however, our website uses:
  • Functionality – Our Company uses these cookies so that we recognize you on our website and remember your previously selected preferences. These could include what language you prefer and location you are in. A mix of first-party and third-party cookies are used.

How to manage cookies

You can set your browser not to accept cookies, and the above website tells you how to remove cookies from your browser. However, in a few cases, some of our website features may not function as a result.

Privacy policies of other websites

The PoLAND of IT masters: Information hub website contains links to other websites. Our privacy policy applies only to our website, so if you click on a link to another website, you should read their privacy policy.

Changes to our privacy policy

Our Company keeps its privacy policy under regular review and places any updates on this web page. This privacy policy was last updated on 21 November 2021. If you make a request, we have one month to respond to you. You can find our detailed and up-to-date contact information in the footer of this website or by following the contact link in the main menu.  
Save settings
Cookies settings