Ta przełomowa usługa telemedyczna najlepiej zdaje egzamin w przypadku powszechnych infekcji górnych dróg oddechowych. Po opisaniu w aplikacji przez pacjenta jego historii medycznej zaczyna się gromadzenie przez urządzenie jego danych medycznych, które następnie przesyłane są do Portalu Lekarza, gdzie specjalista mając do nich dostęp może postawić diagnozę i zaordynować leczenie. Co bardzo ważne, system jest prosty i intuicyjny w obsłudze, nawet dla osób bez wykształcenia medycznego.
Pomysł założenia startupu HigoSense zrodził się w 2019 roku z potrzeby lepszego podejścia do opieki medycznej dla rodzin z małymi dziećmi. Łukasz Krasnopolski, założyciel HigoSense, wpadł na pomysł, aby zbierać dane medyczne w domu i wysyłać je do lekarza, co pozwoliłoby rodzicom uniknąć czasochłonnych wizyt, długich dojazdów i ryzyka dodatkowych infekcji. Pomysł przypadł do gustu sieciom medycznym w Polsce, ale nikt nie przypuszczał na jaką rozwinie się skalę.
Badania, które można wykonać za pomocą Higo są porównywalne do tych, które lekarz wykonuje w gabinecie lekarskim. Jest to zmierzenie temperatury, wykonanie zdjęcia gardła czy zmian skórnych, osłuchanie płuc, serca i brzucha czy estymowanie tętna. Największą innowacją projektu jest jednak to, że po raz pierwszy lekarze mają możliwość stawiania diagnoz na podstawie rzetelnych danych medycznych zbieranych samodzielnie przez pacjenta, co w efekcie zajmuje im tylko ok. 4 minut, a nie 15 minut, jak przy metodzie tradycyjnej.
System działa w modelu biznesowym B2B, co oznacza, że nie jest dostępny do nabycia bezpośrednio od firmy. Polskie Ministerstwa Zdrowia zakupiło 600 urządzeń Higo Family do monitorowania zdrowia dzieci z obniżoną odpornością do 18 roku życia. Oprócz tego znajduje się ono również w największych prywatnych sieciach opieki zdrowotnej w Polsce, a wkrótce ma zostać włączone także do ofert abonamentowych. Firma jest także obecna na wielu rynkach w Unii Europejskiej oraz w Republice Południowej Afryki, a zainteresowanie ze strony innych krajów wciąż rośnie.
Celem HigoSense jest usprawnienie i uproszczenie procesu pozyskiwania danych medycznych oraz wsparcie procesu diagnozowania. Aby to osiągnąć, firma wykorzystuje AI do zbierania i organizowania dużej ilości danych medycznych, które mają pomóc lekarzom w szybkim i dokładnym stawianiu diagnoz. Szuka też sposobów na zapewnienie pomocy w selekcji pacjentów w różnych miejscach opieki medycznej. Rok temu pozyskała od inwestorów 5 mln EUR.