Higo to przełomowa usługa telemedyczna typu „zdalna diagnoza”. Najlepiej zdaje ona egzamin w przypadku powszechnych infekcji górnych dróg oddechowych. Po opisaniu w aplikacji przez pacjenta jego historii medycznej zaczyna się gromadzenie przez urządzenie jego danych medycznych, Są one następnie przesyłane do Portalu Lekarza. Tam specjalista mając do nich dostęp może postawić diagnozę i zaordynować leczenie. Co bardzo ważne, system jest prosty i intuicyjny w obsłudze, nawet dla osób bez wykształcenia medycznego.
Pomysł założenia startupu HigoSense zrodził się w 2019 roku z potrzeby lepszego podejścia do opieki medycznej dla rodzin z małymi dziećmi. Łukasz Krasnopolski, założyciel HigoSense, wpadł na pomysł, aby zbierać dane medyczne w domu i wysyłać je do lekarza. Pozwoliłoby to rodzicom uniknąć czasochłonnych wizyt, długich dojazdów i ryzyka dodatkowych infekcji. Pomysł zdalnej diagnozy przypadł do gustu sieciom medycznym w Polsce, ale nikt nie przypuszczał na jaką rozwinie się skalę.
Jak to działa?
Badania, które można wykonać za pomocą Higo są porównywalne do tych, które lekarz wykonuje w gabinecie lekarskim. Jest to:
- zmierzenie temperatury,
- wykonanie zdjęcia gardła czy zmian skórnych,
- osłuchanie płuc, serca i brzucha,
- estymowanie tętna.
Największą innowacją projektu jest jednak to, że po raz pierwszy lekarze mają możliwość stawiania diagnoz na podstawie rzetelnych danych medycznych. Ponieważ są one zbierane samodzielnie przez pacjenta, wszystko trwa ok. 4 minut, a nie 15, jak przy metodzie tradycyjnej.
System działa w modelu biznesowym B2B, co oznacza, że nie jest dostępny do nabycia bezpośrednio od firmy. Polskie Ministerstwa Zdrowia zakupiło 600 urządzeń Higo Family do monitorowania zdrowia dzieci z obniżoną odpornością do 18 roku życia. Oprócz tego znajduje się ono również w największych prywatnych sieciach opieki zdrowotnej w Polsce. Wkrótce ma zostać włączone także do ofert abonamentowych. Firma jest także obecna na wielu rynkach w UE oraz w RPA. A zzainteresowanie ze strony innych krajów wciąż rośnie.
Celem HigoSense jest usprawnienie i uproszczenie procesu pozyskiwania danych medycznych oraz wsparcie procesu diagnozowania. Aby to osiągnąć, firma wykorzystuje AI do zbierania i organizowania danych medycznych, które mają pomóc lekarzom w szybkim i dokładnym stawianiu diagnoz. Szuka też sposobów na zapewnienie pomocy w selekcji pacjentów w różnych miejscach opieki medycznej. Rok temu pozyskała od inwestorów €5 mln.
Czytaj też o polskim producencie e-stetoskopu do samodzielnego badania dzieci w warunkach domowych tutaj.
A także o DocPlanner, jednej z największych na świecie firm łączących zdalnie lekarzy z pacjentami, tutaj.