Firma Oponeo sprzedająca opony przez Internet to dowód na to, że można odnieść sukces także na specjalistycznym rynku.
Historia
Oponeo powstało w Bydgoszczy w 2003 r., a wtedy sprzedaż internetowa dopiero zdobywała popularność. Jej historia zaczęła się jednak jeszcze w 1999 r., gdy powstał portal opony.com.pl. Dopiero 2 lata później rozpoczął on sprzedaż opon i felg przez sieć. Okazało się, że z dużym powodzeniem, bo sklep stał się rentowny już po 14 miesięcach. Firma zaczęła wtedy budować swoje własne rozwiązania IT pod szeroką platformę dla swoich produktów. W międzyczasie Opony.com przemianowały się na znane dzisiaj Oponeo.pl.
W 2007 roku Oponeo zadebiutowało na giełdzie. Kurs oscylował wokół 7-8 zł, ale w kilkanaście miesięcy akcje firmy podrożały dwukrotnie. Wraz z nadejściem globalnego kryzysu finansowego ostro spadł do okolic 5 zł. Odbicie przyszło w 2009 roku, gdy spółka zaczęła uruchamiać pierwsze zagraniczne sklepy internetowe z oponami. W Hiszpanii, Francji, Niemczech i we Włoszech. Obecnie firma działa już w 13 krajach. Jeszcze w Austrii, Belgii, Czechach, Holandii, Irlandii, Słowacji, Turcji, Wielkiej Brytanii oraz na Węgrzech. Zamówienia z całej grupy kapitałowej realizowane są dzięki nowoczesnemu centrum logistycznemu o powierzchni 2 ha. Może ono dziennie wysłać 35 tys. opon do odbiorców indywidualnych. Spółka działa również w dwóch amerykańskich stanach – Newadzie i Kalifornii.
Ekspansja zagraniczna nadal odpowiada jednak za mniejszą część przychodów grupy. W 2017 r. rynki zagraniczne przyniosły jej tylko 151 mln zł przychodów, podczas gry rynek krajowy – 556 mln zł. Rok później było już nieco lepiej – 182 mln zł (wzrost o 20 proc.) i 660 mln zł (+18 proc.) odpowiednio. W 2019 r. łączna sprzedaż grupy wyniosła 962 mln zł, przy 3,7 mln sprzedanych opon i grubo ponad 100 tys. felg.
Pandemia
Obecność na zagranicznych rynkach okazała się jednak jednym z kluczowych elementów w czasie pandemii. Jej mocna pozycja w wielu krajach sprawiła, iż skutki COVID-19 okazały się dla niej mniej dotkliwe niż oczekiwano. W 2020 r. sprzedaż opon do samochodów osobowych w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Austrii, Holandii i Irlandii wzrosła o 16,8%. W przypadku UK i Niemiec dynamika ta wyniosła odpowiednio 23,8% oraz 84%. A to dla Oponeo największe rynki zbytu poza Polską,
Oponeo rozwija się nie tylko geograficznie, ale też w kolejnych branżach. Do spółki należy Dadelo, platforma do sprzedaży rowerów i części rowerowych, która zadebiutowała na GPW w grudniu 2020 r. Na giełdzie Oponeo jest obecnie warte ok. 707 mln zł.
Czytej więcej o eobuwie.pl, liderze sprzedaży obuwia przez Internet, tutaj.
A także o Answear.pl, liderze sprzedaży odzieży przez Internet, tutaj.