Największa w Polsce platforma sprzedażowa usług działająca w modelu reverse marketplace. Pozwala użytkownikom wystawić nieodpłatnie ogłoszenie z informacją, czego potrzebuje, a potencjalni wykonawcy mogą wykupić do nich kontakt. W 2023 roku jej przychody przekroczyły 42 mln zł.
Firmę założyło w 2007 roku trzech informatyków z Lucas Banku. Postanowili dopełnić ofertę takich dużych serwisów sprzedażowych jak Allegro czy Ceneo o platformę dedykowaną usługom i towarom. Szczególnie takich, których nie da się wycenić przed transakcją, bo wymagają ustalenia szczegółów.
Na zachodnich rynkach takie serwisy już działały, w Polsce próbowała je wcześniej spopularyzować czeska firma, ale bez powodzenia. Dzisiaj najbardziej znane platformy tego typu to Thumbtack.com oraz TaskRabbit (portal należący do Ikei). Globalnego lidera jednak nie ma, bo jest to trudno skalowalny biznes.
Niemniej, założyciele Oferteo.pl poważnie myślą o ekspansji zagranicznej w perspektywie 1-2 lat. Najprawdopodobniej przez akwizycję jakiegoś podmiotu z bazą klientów oraz dostępem do zespołu znającego rynek.
Jak to działa?
Platforma wystartowała w maju 2008 roku. Jej użytkownicy składali zapytanie ofertowe i zostawiali swój kontakt, wybierając jedną z 1 200 kategorii. Z czasem trzeba było zrobić selekcję usług, żeby skupić się na najważniejszych. Ogłoszenia dotyczyły różnych branż, ale najczęściej budowlano-remontowej. Rzadziej zdarzały się dotyczące finansów czy transportu.
Wrzucona na platformę oferta jest widoczna dla wszystkich. Ale żeby jakikolwiek zleceniobiorca mógł na nią odpowiedzieć, musi wykupić dostęp do kontaktu, co kosztuje ułamek wartości zlecenia. Do jednego ogłoszenia przypisuje się nie więcej niż 5-8 potencjalnych wykonawców. Najwięcej serwis zarabia na dużych usługach.
Na ile jest to opłacalne?
Do dziś Oferteo.pl obsłużyło ponad 9 mln ogłoszeń i ponad 600 tys. firm. W 2023 roku – 1,85 mln potwierdzony zleceń przy 42 mln zł przychodów (+43%). W tym samym czasie zysk netto wzrósł z 2,3 mln zł do 8,5 mln zł.
Pierwszego inwestora – fundusz Point Nine Capital – spółka pozyskała w 2011 roku, kiedy to zainwestował w nią 150 tys. dolarów za 20% udziałów. Co ważne, Fundusz miał już w portfelu platformy internetowe Znany Lekarz i czy KäuferPortal.de (obecnie Aroundhome.de), niemiecki odpowiednik Oferteo.pl. Dzięki dostępowi do ich know-how Oferto.pl rozwinęło nowe kategorie ze zleceniami dużej wartości na wózki widłowe czy maszyny budowlane. Wtedy też spółka podjęła współpracę z największymi graczami rynkowymi, takimi jak Toyota, Nissan, Still czy Nestle.
Obecnie platforma sprzedażowa usług Oferteo.pl zatrudnia ponad 250 osób, do tej pory rozwijając się dość spokojnie. Ponieważ jednak reverse marketplace przyspiesza, nie może zwalniać tempa rozwoju. Wręcz przeciwnie.
Więcej o Oferteo czytaj tutaj.
Czytaj też o Displate, globlanym marketplace metalowych plakatów z Polski, tutaj.