Frost, polski fintech w UK, w 3 miesiące od uruchomienia obsłużył transakcje o wartości 12 mln funtów. Ostatnio pozyskał od inwestorów 1,2 mln funtów na dalszy rozwój.
Dwójka Polaków, Paweł Oltuszyk – informatyk oraz Edyta Śliwińska – finansistka, przyjechała do UK ponad 10 lat temu, aby podszkolić język. Pobyt przedłużył się dzięki temu, że rozwinęli parę dobrze prosperujących biznesów. Obecnie pracują nad fintechem Frost, który ma szansę odmienić dotychczasową wizję oszczędzania pieniędzy.
Zanim to nastąpiło, prowadzili firmą technologiczną dostarczającą rozwiązania marketingowe dla sektora prawnego. Gdy zmiana w brytyjskim prawie pozwoliła nieprawnikom być właścicielami kancelarii prawnych, w 2012 r. przebranżowili się w kancelarię prawną. Obecnie zatrudniają ponad 100 prawników, a także uruchomili firmę specjalizującą się w doradztwie prawnym w sektorze medycznym.
Dochody z tych przedsięwzięć pozwoliły w pełni samodzielnie wyłożyć ponad 1 mln funtów na rozwój nowego biznesu. Frost nie jest jednak jeszcze jedną mobilną aplikacją bankową, których jest wiele na rynku UK. O jej przewadze świadczy dynamicznie rozwijany model zautomatyzowanego oszczędzania. Dba on o portfele użytkowników, wyszukując dla nich korzystniejsze oferty na usługi wymagające powtarzalnych comiesięcznych opłat. Na podstawie adresu użytkownika aplikacja określa dostawców poszczególnych usług. A następnie przedstawia listę najkorzystniejszych ofert, z których można skorzystać bez żadnych formalności i dodatkowych kosztów. Polski fintech w UK jest przy tym licencjonowaną instytucją finansową, której klienci mają w niej konta i płacą jej kartami. Dzięki temu wie ona o ich finansach nieporównywalnie więcej i jest w stanie zaoferować lepiej dopasowane metody oszczędzania.
Moduł zmiany dostawcy energii
Do tej pory polski fintech w UK wdrożył moduł zmiany dostawcy energii. W najbliższym czasie funkcjonalność ta zostanie poszerzona o firmy telekomunikacyjne i ubezpieczeniowe. Będzie także możliwe maksymalnie uproszczone refinansowanie kredytu hipotecznego. Dzięki temu jej klienci będą mogli zaoszczędzić nawet 600 funtów rocznie.
W planach jest też uruchomienie możliwości lokowania pieniędzy w instrumenty finansowe w czasie rzeczywistym, na podstawie aktualnej sytuacji finansowej. Dodatkowe fundusze na ten cel firma zabezpieczyła w lipcu 2022 r. W pierwszej rundzie finansowania inwestorzy wsparli spółkę kwotą 1,1 mln funtów. Firma jest też samodzielnym wystawcą kart Visa. Brak pośredników przy emitowaniu kart oznacza, że prowizje od dokonanych nimi płatności trafiają w całości na konto Frosta. Firma w tym roku swoją działalność chce rozszerzyć o UE, a w przyszłości o resztę świata.
Czytaj więcej o Sentimenti, analizatorze tekstowych emocji lepszym od Watsona, tutaj.