Analizator tekstowych emocji Sentimenti lepszy od Watsona

Analizator tekstowych emocji Sentimenti dostał 1. nagrodę w kategorii „Best Matching Engine for Cryptocurrency Trading Venue”. Miało to miejsce w ramach 5. edycji konferencji TradingTech Insight Awards USA, która odbyła się 8 czerwca 2023 r. Dzięki analizie emocji w dyskusjach internetowych aplikacja jest w stanie przewidywać kursy walut, instrumentów finansowych czy kryptowalut. 

Sercem i mózgiem działań poznańskiej firmy Sentimente jest Katarzyna Maszyna. To autorskie rozwiązanie skonstruowane we współpracy z naukowcami z Politechniki Wrocławskiej oraz Instytutu Biologii PAN. Inwestowanie to jednak tylko jeden z obszarów, gdzie można je wykorzystać. Przede wszystkim pomaga ono firmom rozpoznawać uczucia klientów i wykorzystywać tę wiedzę w praktyce. Przykładowo w monitoringu mediów, social listeningu czy dopasowaniu przekazu reklamowego do odbiorcy. Daje również możliwość analizy komentarzy klientów, a także zagadnień związanych z brand safety czy hejtem i mową nienawiści. Dzięki temu może być skutecznie wykorzystywany przez działy PR, HR i Contact Center. Nic dziwnego, że z technologii firmy Damiana Gremlinga, dyplomowanego coacha po studiach w Niemczech, skorzystało już wiele firm. Na przykład kilka telekomów, banków, domów mediowych, agencji reklamowych, a nawet Allegro, Żabka czy IKEA oraz urzędy państwowe i partie polityczne.

Dla biznesu za jego pomocą bada się przede wszystkim emocje w komentarzach klientów na forach internetowych. Ma to miejsce w sposób nieporównywalnie lepszy od innych narzędzi dostępnych na rynku. Te ostatnie bazują bowiem jedynie na badaniu czy sentyment jest pozytywny czy nie. Z kolei Sentimenti identyfikuje osiem emocji oraz pobudzenie emocjonalne i to nie w skali 0-1, tylko procentowo. Nic dziwnego, że rozróżnienie takich emocji dużo skuteczniej podpowiada, którym klientem warto się zająć w pierwszej kolejności.

Model biznesowy

Analizator tekstowych emocji zarabia na sprzedaży raportów oraz dostępu do narzędzia, w które marketingowcy sami wprowadzają treści do sprawdzenia. Najlepszy dla spółki był rok 2021, kiedy odnotowała ponad 0,7 mln zł zysku przy 0,8 mln zł przychodów. Rok później przychody spadły do 0,4 mln zł przy zerowym zysku, wiec trzeba było szukać nowych pomysłów. Na początku br. firma uruchomiła algorytm, który na podstawie emocji inwestorów podpowiada, jak grać na giełdzie. Koszt abonamentu dla inwestorów prywatnych to 250 zł miesięcznie. Firma szuka jednak chętnych do uruchomienia algorytmicznego funduszu inwestycyjnego (Quant Fund).

Kryptowaluty i nie tylko

Ponieważ aplikacja potrafi mierzyć poziom emocji z dokładnością do piątego miejsca po przecinku, firma postanowiła wypróbować je w branży inwestycyjnej. Zaczęła od bitcoina, najmniej zakotwiczonego w realnej gospodarce, a mocno podatnego na emocje. Sentimenti wyciągnęło z Twittera wszystkie wzmianki o tej kryptowalucie z ostatnich 2 lat (14 mln wpisów). Razem z notowaniami z giełdy Binance pozwoliło to za pomocą AI znaleźć silną korelację między emocjami zawartymi w tweetach a kwotowaniem kryptowaluty. Skuteczność predykcji okazała się być na poziomie 80%. W 2022 roku uruchomiony przez spółkę bot zarobił ok. 40%, podczas gdy bitcoin stracił wtedy ponad 60%. Gdyby bot działał od 2021 roku zarobiłby 600% przy ok. 60% wzroście notowań bitcoina w tym samym czasie.

Algorytm na podstawie wpisów z Twittera i Reddita przewiduje o ile w ciągu godziny zmieni się kurs. Bot na tej podstawie podejmuje decyzję o kupnie bądź sprzedaży. Cały czas trwają prace nad skróceniem okresu predykcji. Dodatkowo mają też być podpięte do analizy branżowe fora internetowe. Wstępnie przeprowadzono też zakończone sukcesem analizy dla rynku Forex, akcji Amazona i kilkudziesięciu spółek z warszawskiej GPW. Kolejnym krokiem ma być uruchomienie bota dla najpopularniejszych akcji oraz par walutowych.

Firma jest też strategicznym partnerem Statisty, jednej z największych na świecie agencji badań statystycznych, dla której oznacza tzw. dane emotywne. Niedawno rozpoczęła też współpracę z jedną z platform udostępniających chaty do obsługi klienta. Podczas rozmowy operatora z klientem na bieżąco są monitorowane emocji z obydwu stron konwersacji. Pozwala to temu pierwszemu efektywniej reagować na emocje klienta, a jego przełożonemu, jak sobie z nimi poradził. Sentimenti planuje też zaoferowanie działom HR narzędzia, które umożliwi badanie poziomu zadowolenia pracowników w czasie wykonywania pracy zdalnej.

Analizator tekstowych emocji konkurencją dla Watsona

Firma powstała kilka lat temu. Jej właściciel postanowił wtedy stworzyć narzędzie, które podpowiada, co czuje osoba po drugiej stronie chata. Szybko pozyskał grant, który pozwolił mu rozpocząć współpracę z dwiema polskimi uczelniami, które przez 3 lata miały prowadzić zaawansowane badania. Polegały one na przeanalizowaniu 30 tys. różnej długości tekstów w celu zidentyfikowania w nich konkretnych emocji. Dane trafiły do procesu AI/LM, które rozpropagowały je najpierw na język polski, a następnie na 17 innych. Firma z budową modelu ruszyła w 2018 r., kiedy dostała dofinansowanie z NCBiR w wysokości 4,3 mln zł. W międzyczasie dofinansował ją kwotą 1 mln zł fundusz SpeeUP. Spółka zatrudnia dziś 20 osób.

Na świecie działa sporo firm, które monitorują w internecie wzmianki o brandach, ale nadal określają sentyment w skali 0-1. Na konkretnych emocjach skupia się także Watson firmy IBM. Watson rozkłada jednak zdanie na pojedyncze wyrazy i analizuje je pod kątem emocji, a następnie wyciąga średnią. Analizator tekstowych emocji Sentimenti rozumie kontekst, ironię i sarkazm. Głęboko wchodzi też w analizę rozumienia tekstu i dopiero potem odczytuje i mierzy emocje.

Chociaż 83% firm mierzy satysfakcję klienta, to 49% nie wykorzystuje tych wyników w wystarczającym stopniu do zmian i usprawnień. Badanie poziomu konkretnych emocji może mieć duże znaczenie w lepszej priorytetyzacji takich inicjatyw. Na dziś nie oferuje tego ani Amazon ani Google w swoich rozwiązaniach dla biznesu. Sentimenti wystąpił na ostatnich Google TechTalk i może to zaowocuje zwiększeniem liczby klientów.

Więcej informacji o Sentimenti jest tutaj.

Czytaj też o LiveKid, liderze wśród aplikacji do zarządzania żlobkami i przedszkolami tutaj.

XXX Bałtycka Olimpiada Informatyczna 2024: Adam-Gąsienica Samek zwycięzcą po raz 2 z rzędu  

XXX jubileuszowa edycja zawodów BOI 2024 odbyła się w dniach 3–7 maja 2024 roku w stolicy Litwy – Wilnie. Polska ekipa zdobyła w niej...

Brązowy medal dla Uniwersytetu Warszawskiego w ICPC 2023

Zaległe finały 46. i 47. edycji ICPC 2022 i 2023 odbyły się w Luksorze w Egipcie. Z polskich ekip najlepiej wypadli tegoroczni mistrzowie Europy...

InPost Pay ma już 1 milion użytkowników

Usługa została nagrodzona w konkursie Mobile Trends Awards 2023 zdobywając statuetkę w kategorii Fintech oraz 2. miejsce w Kategorii Głównej. Jest również tegorocznym laureatem...

1,35 mld zł na rozbudowę centrów danych Atman

Atman pozyskał największe w Polsce dofinansowanie na rozbudowę centrów danych. Umowę sygnowało 6 instytucji finansowych z Polski i Europy. Kredyt przeznaczony jest na budowę...

Uniwersytet Warszawski zwycięzcą ICPC European Championship 2024

Polska ekipa odniosła zdecydowane zwycięstwo w ICPC EUC 2024 jako jedyna rozwiązując 9 zadań z 11, za co otrzymała złoty medal. Na miejscach 2-9...

Uniwersytet Jagielloński zwycięża w CERC 2023 po raz drugi z rzędu

Zwycięstwo UJ w Akademickich Mistrzostwach Europy Środkowej w Programowaniu Zespołowym (CERC 2023) było bezdyskusyjne, bo jako jedyny rozwiązał 10 zadań z 12. Drugie miejsce...
We use cookies to personalise content and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

PoLAND of IT masters: Information Hub

Privacy Policy

Address of our website is: hub.landofitmasters.pl

What data do we collect?

Our Company collects the following data:
  • A unique ID is used to generate statistical data on how the visitor uses the website.
  • Determining the preferred language of the visitor and setting the language accordingly on the website, if possible.
  • Used by Google Analytics to collect data on the number of times a user has visited the website as well as dates for the first and most recent visit.
  • Cookie used by Google Analytics to throttle request rate
How do we collect your data?
Our website collects the data about your preferred language with the use of a built-in widget and statistical data with the use of third-party provider Google Analytics.

How will we use your data?

Our Company collects your data so that we can improve the page's content and performance in future development.

What are your data protection rights?

Our Company would like to make sure you are fully aware of all of your data protection rights. Every user is entitled to the following: The right to access – You have the right to request Our Company for copies of your personal data. We may charge you a small fee for this service. The right to rectification – You have the right to request that Our Company correct any information you believe is inaccurate. You also have the right to request Our Company to complete the information you believe is incomplete. The right to erasure – You have the right to request that Our Company erase your personal data, under certain conditions. The right to restrict processing – You have the right to request that Our Company restrict the processing of your personal data, under certain conditions. The right to object to processing – You have the right to object to Our Company’s processing of your personal data, under certain conditions. The right to data portability – You have the right to request that Our Company transfer the data that we have collected to another organization, or directly to you, under certain conditions. If you make a request, we have one month to respond to you. If you would like to exercise any of these rights, please contact us. You can find our detailed contact information in the footer of this website or by following the contact link in the main menu.

Cookies

Cookies are text files placed on your computer to collect standard Internet log information and visitor behavior information. When you visit our websites, we may collect information from you automatically through cookies or similar technology For further information, visit allaboutcookies.org.

How do we use cookies?

Our Company uses cookies in a range of ways to improve your experience on our website, including:
  • Understanding how you use our website
  • Collecting information about your preferred language

What types of cookies do we use?

There are a number of different types of cookies, however, our website uses:
  • Functionality – Our Company uses these cookies so that we recognize you on our website and remember your previously selected preferences. These could include what language you prefer and location you are in. A mix of first-party and third-party cookies are used.

How to manage cookies

You can set your browser not to accept cookies, and the above website tells you how to remove cookies from your browser. However, in a few cases, some of our website features may not function as a result.

Privacy policies of other websites

The PoLAND of IT masters: Information hub website contains links to other websites. Our privacy policy applies only to our website, so if you click on a link to another website, you should read their privacy policy.

Changes to our privacy policy

Our Company keeps its privacy policy under regular review and places any updates on this web page. This privacy policy was last updated on 21 November 2021. If you make a request, we have one month to respond to you. You can find our detailed and up-to-date contact information in the footer of this website or by following the contact link in the main menu.  
Save settings
Cookies settings