Oprogramowanie do prowadzenia rozmów z klientami przez internet w celu usprawnienia sprzedaży cieszy się ogromną popularnością od trzech lat. To znaczy od czasów pandemii, gdy firmy zaczęły masowo wdrażać rozwiązania cyfrowe do komunikacji z klientami. Z produktów LiveChat (obecnie Text) korzysta obecnie ponad 40 tys. firm, instytucji i urzędów. To wszystko przy przychodach rocznych powyżej $75M i bajecznym zysku netto powyżej $38M.
Obecnie aż 99% klientów spółki pochodzi z zagranicy. Przy czym prawie 95% skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży grupa realizuje poprzez swoją spółkę zależną w USA. Firma powstała w 2002 r. w Polsce, ale od 2018 r. działa globalnie z terenu USA. Od 2014 r. jest notowana na GPW, ale obecnie nie wyklucza wejścia także na giełdę nowojorską NASDAQ. Jej wycena już w 2015 r. przekroczyła 1 mld zł.
Z głównego produktu LiveChat, oferowanego przez spółkę w modelu SaaS, korzysta obecnie ponad 37 tys. klientów. Z ChatBota, platformy do tworzenia chatbotów, prawie 3 tys. Początkowo firma oferowała swoje rozwiązania do sektora SMB. Obecnie blisko 80% sprzedaży jest realizowanej w USA dla dużych klientów. Takich jak Bosch, KG, Philips, Samsung, Stanford University czy UCLA. W sumie jej klienci wywodzą się z ponad 150 krajów świata, głównie z sektora e-commerce, web hostingu, online gamingu i forex.
Rywalizacja z Messengerem
W 2017 r., gdy Facebook wprowadził na rynek darmowego Messengera bardzo podobnego do LiveChata, wydawało się, że los firmy jest przesądzony. Tak się jednak nie stało, ponieważ LiveChat to nieporównywalnie bardziej zaawansowane technologicznie rozwiązanie. Ostatnio doszło nawet do tego, że LiveChat można zintegrować z Messengerem, podobnie jak z Apple, SMS-ami czy Aleksą. Ponad 50-procentowy wzrost przychodów i zysków w I kwartale 2023 r. to efekt pierwszego od 9 lat wzrostu opłat subskrypcyjnych (o 13-30%). A także tym, że firma podała do wiadomości, iż w najbliższym czasie LiveChat zostanie zintegrowany z ChatGPT. Mogłoby to pomóc jej wykonać gigantyczny krok w kierunku dalszego rozwoju. Firma charakteryzuje się bowiem niskokosztowym modelem działania. Od lidera tego rynku, LivePerson, jest ze 20 razy mniejsza. Zatrudnia też 30 razy mniej ludzi, ale ma 10 razy większą marżę operacyjną. Nic dziwnego, że majątek właściciela firmy, Mariusza Ciepłego, jest obecnie szacowany na $600 mln.
Więcej o firmie Text jest tutaj.
Czytaj też o Cosmose AI, platformie elektronicznej do zwiększania sprzedaży, tutaj.