Poziom cyfryzacji usług publicznych w Polsce jest wyższy niż w wielu krajach Europy Środkowo-Wschodniej

Stan cyfryzacji usług publicznych w Polsce jest 14% powyżej średniej dla badanych państw z regionu. Znacznie gorzej wypadamy pod kątem poziomu umiejętności cyfrowych wśród ogółu społeczeństwa

Fundacja Digital Poland wraz z firmą Microsoft przygotowała raport ukazujący poziom cyfryzacji Polski. Raport powstał na bazie Digital Futures Index, który dostarcza danych o aktualnym poziomie cyfryzacji kraju, wskazuje na obszary, w których odniesiono największy sukces, ale także na te, w których jest więcej do zrobienia, aby przyspieszyć proces cyfrowej transformacji.

Aby określić stan cyfryzacji danego kraju dokonano analizy 55 wskaźników w podziale na pięć obszarów: cyfryzacja biznesu, cyfryzacja sektora publicznego, infrastruktura cyfrowa, gospodarka cyfrowa oraz kapitał ludzki. Całkowity poziom rozwoju cyfrowego Polski wynosi 98 punktów, co oznacza, że jest o 2% niższy od średniej dla krajów Europy Środkowo-Wschodniej (100 to liczba punktów określona jako średnia dla badanych krajów z tego regionu). Polska zajmuje wysokie miejsce w rankingu, jeśli chodzi poziom cyfryzacji usług publicznych, m.in. z uwagi na wysoki poziom interakcji społeczeństwa z państwem za pomocą technologii cyfrowych (ponad 45% powyżej średniej) oraz wysoki poziom cyfryzacji sektora edukacji (18% powyżej średniej). Znacznie gorzej radzimy sobie w kategorii kapitał ludzki z uwagi na niski poziom aktywności kobiet w sektorze technologii (26% poniżej średniej) oraz mniejszy odsetek absolwentów studiujących technologie informacyjno-komunikacyjne (24% poniżej średniej) czy absolwentów studiujących kierunki ścisłe (aż 38% poniżej średniej). Słabo wypadamy również w zakresie infrastruktury cyfrowej (13% poniżej średniej), z uwagi na m.in. brak aukcji częstotliwości dla sieci 5G.

„Z przeprowadzonej analizy wynika, że Polska ma potencjał, by przyspieszyć swoje tempo transformacji cyfrowej. Dzięki duchowi przedsiębiorczości i otwartemu społeczeństwu, nasz kraj może stać się liderem w naszym regionie i inkubatorem wielkich przedsięwzięć z aspiracjami do globalnego wzrostu. Wspierając rozwój Polskiej Doliny Cyfrowej, zobowiązaliśmy się przy tym do wzmocnienia pozycji Polski, jej obywateli i firm, co powinno sprawić, że stanie się ona graczem na skalę globalną” –  powiedziała Dominika Bettman, Dyrektor Generalna Microsoft w Polsce.

Poniżej znajdują się wyniki indeksu dla Polski według kategorii, odniesione do średniej krajów Europy Środkowo-Wschodniej (100 oznacza średnią).

W kategorii cyfryzacja biznesu Polska otrzymała 99 punkty, czyli o 1% poniżej średniej. Nasz kraj jest znacznie lepszy pod względem odsetka firm zatrudniających specjalistów w dziedzinie technologie informacyjno-komunikacyjne, osiągając wynik o 35% wyższy od średniej dla Europy Środkowo-Wschodniej.  Pozostaje jednak nieco w tyle pod względem odsetka przedsiębiorstw, które kupują i wykorzystują chmurę obliczeniową (9% poniżej średniej dla Europy Środkowo-Wschodniej) – co jest silnie związane z wyższym poziomem innowacji i produktywności.

W kategorii cyfryzacja sektora publicznego Polska uzyskała 114 punktów. Sięgając nieco głębiej, widzimy, że Polska uzyskała wynik 145 za interakcję społeczeństwa z państwem za pośrednictwem technologii cyfrowych. Innymi słowy, cyfrowe usługi publiczne są niezwykle popularne tam, gdzie istnieją. Sugeruje to znacznie większe ogólne zapotrzebowanie na usługi cyfrowe i stanowi kluczową szansę rozwoju cyfrowego dla kraju. Głównym obszarem dalszego rozwoju jest zwiększenie odsetka szkół posiadających platformy nauczania online – tutaj kraj uzyskał wynik 79.

W kategorii infrastruktura cyfrowa Polska uzyskała 101 punktów. Polska osiągnęła pod tym względem lepsze wyniki, pomimo słabszej pozycji w zakresie łączności stacjonarnej czy dostępności pasma dla sieci komórkowych. Punktację w tej kategorii obniżyła też skala inwestycji w Polsce w ICT, chmurę, AI i IoT –  aż 10% poniżej średniej dla badanych krajów z regionu.

W kategorii gospodarka cyfrowa Polska wypadła o 3% gorzej od średniej dla badanych krajów z regionu. Polska przewyższa średnią regionu o 11%, jeśli chodzi o eksport ICT. Nie da się jednak jednoznacznie ocenić rozmiaru gospodarki cyfrowej. Polska osiąga bowiem wyniki powyżej średniej dla regionu w zakresie handlu elektronicznego (108) i elektroniki użytkowej (111). Jest jednak poniżej średniej pod względem udziału specjalistów z dziedziny ICT w całkowitym zatrudnieniu (93) oraz wkładu sektora ICT w PKB (76).

W kategorii kapitał ludzki nasz kraj uzyskał najmniej punktów – 86. Polska osiąga wynik o 14% niższy od średniej dla Europy Środkowo-Wschodniej pod względem poziomu umiejętności cyfrowych wśród ogółu społeczeństwa. Umiejętności są najsilniej skorelowane z wyższymi wynagrodzeniami, większą produktywnością i działaniami na rzecz zrównoważonego rozwoju, więc dalsze inwestycje w tym zakresie przyniosą istotne korzyści. Kluczowym priorytetem – i szansą – jest zwiększenie inwestycji w pielęgnowanie kolejnego pokolenia utalentowanych inżynierów oraz zajęcie się obecnym brakiem równowagi płci.

Warto również podkreślić, że w raporcie przedstawiono związek pomiędzy stopniem cyfryzacji kraju, a rozwojem gospodarczym i społecznym poprzez zebranie i skorelowanie szeregu wskaźników. Z przeprowadzonych analiz wynika, że kraje, które są bardziej zaawansowane cyfrowo osiągają lepsze wyniki we wskaźnikach gospodarczych i społecznych. Innymi słowy, są bardziej zielone, zamożniejsze, bardziej innowacyjne i konkurencyjne. Dyskutując zatem o transformacji cyfrowej, nie należy już pytać „czy”, ale „jak” oraz „jak szybko”.

„W fundacji uważamy, że cyfryzacja i nowe technologie mogą pomóc rozwiązać poważne problemy przed jakimi stoi nasz kraj. Gdybyśmy np. posiadali sieć czujników internetu rzeczy badających jakość wody, łatwo i szybko dowiedzielibyśmy się o zatruciu rzeki Odry. Z kolei dzięki szybkiej łączności sieci 5G, moglibyśmy znacznie lepiej wykorzystać nasze zasoby naturalne oraz sterować sieciami elektroenergetycznymi co sprawiłoby, że nasze powietrze byłoby czystsze. Dlatego decydenci powinni zintensyfikować działania na rzecz cyfryzacji w Polsce” – powiedział Piotr Mieczkowski, dyrektor zarządzający w fundacji Digital Poland.

Raport powstał na bazie Digital Futures Index, który pokazuje rozwój cyfrowy przy użyciu 55 wskaźników pochodzących z zaufanych publicznych źródeł danych, takich jak Komisja Europejska, Europejski Bank Inwestycyjny, Eurofound, UNESCO, Bank Światowy, OECD, Światowa Organizacja Handlu i Organizacja Narodów Zjednoczonych. Obejmuje on dane dla krajów Europy Środkowo-Wschodniej oraz innych krajów z regionu (Estonia, Czechy, Chorwacja, Grecja, Rumunia, Rosja, Polska, Węgry, Malta, Słowenia i Serbia), wybranych krajów Europy Zachodniej, które według ekspertów różnych raportów uważane są za liderów w dziedzinie cyfryzacji.

Raport „Stan cyfryzacji Polski na tle regionu” miał debiut na Forum Ekonomicznym w Karpaczu i można go pobrać ze strony Fundacji Digital Poland (digitalpoland.org). Fundacja jest partnerem instytucjonalnym wydarzenia.

We use cookies to personalise content and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

PoLAND of IT masters: Information Hub

Privacy Policy

Address of our website is: hub.landofitmasters.pl

What data do we collect?

Our Company collects the following data:
  • A unique ID is used to generate statistical data on how the visitor uses the website.
  • Determining the preferred language of the visitor and setting the language accordingly on the website, if possible.
  • Used by Google Analytics to collect data on the number of times a user has visited the website as well as dates for the first and most recent visit.
  • Cookie used by Google Analytics to throttle request rate
How do we collect your data?
Our website collects the data about your preferred language with the use of a built-in widget and statistical data with the use of third-party provider Google Analytics.

How will we use your data?

Our Company collects your data so that we can improve the page's content and performance in future development.

What are your data protection rights?

Our Company would like to make sure you are fully aware of all of your data protection rights. Every user is entitled to the following: The right to access – You have the right to request Our Company for copies of your personal data. We may charge you a small fee for this service. The right to rectification – You have the right to request that Our Company correct any information you believe is inaccurate. You also have the right to request Our Company to complete the information you believe is incomplete. The right to erasure – You have the right to request that Our Company erase your personal data, under certain conditions. The right to restrict processing – You have the right to request that Our Company restrict the processing of your personal data, under certain conditions. The right to object to processing – You have the right to object to Our Company’s processing of your personal data, under certain conditions. The right to data portability – You have the right to request that Our Company transfer the data that we have collected to another organization, or directly to you, under certain conditions. If you make a request, we have one month to respond to you. If you would like to exercise any of these rights, please contact us. You can find our detailed contact information in the footer of this website or by following the contact link in the main menu.

Cookies

Cookies are text files placed on your computer to collect standard Internet log information and visitor behavior information. When you visit our websites, we may collect information from you automatically through cookies or similar technology For further information, visit allaboutcookies.org.

How do we use cookies?

Our Company uses cookies in a range of ways to improve your experience on our website, including:
  • Understanding how you use our website
  • Collecting information about your preferred language

What types of cookies do we use?

There are a number of different types of cookies, however, our website uses:
  • Functionality – Our Company uses these cookies so that we recognize you on our website and remember your previously selected preferences. These could include what language you prefer and location you are in. A mix of first-party and third-party cookies are used.

How to manage cookies

You can set your browser not to accept cookies, and the above website tells you how to remove cookies from your browser. However, in a few cases, some of our website features may not function as a result.

Privacy policies of other websites

The PoLAND of IT masters: Information hub website contains links to other websites. Our privacy policy applies only to our website, so if you click on a link to another website, you should read their privacy policy.

Changes to our privacy policy

Our Company keeps its privacy policy under regular review and places any updates on this web page. This privacy policy was last updated on 21 November 2021. If you make a request, we have one month to respond to you. You can find our detailed and up-to-date contact information in the footer of this website or by following the contact link in the main menu.  
Save settings
Cookies settings