Polscy studenci otrzymali drugą nagrodę za przeprojektowanie transportu publicznego Abu Dhabi. Miało to miejsce w globalnym konkursie Open Data ADDATHON w grudniu 2021 roku. Jego organizatorem było Abu Dhabi Digital Authorities.
W ramach konkursu zespoły z całego świata otrzymały 2,5 tys. zbiorów danych. Na ich podstawie miały opracować rozwiązania mogące poprawić jakość życia mieszkańców metropolii przyszłości. Szczególnie mile widziane były pomysły, które mogłyby rozwiązać choć jeden z kluczowych problemów dzisiejszych miast. Przykładowo nadmierny poziom zanieczyszczeń, niezawodność dostaw energii, efektywność transportu czy szeroko pojęte bezpieczeństwo. Uczestnicy mieli zaledwie dwa tygodnie na zdefiniowanie problemu, zaprojektowanie rozwiązania oraz przedstawienie jego prototypu.
Polski laureat
Jednym z uczestników konkursu był zespół Polsko-Japońskiej Szkoły Technik Komputerowych. Był on wzmocniony studentami Międzywydziałowego Koła Naukowego PW SMART CITY oraz Wydziału Elektroniki i Technik Informacyjnych PW. Studenci postanowili napisać aplikację promującą przyjazny dla ludzi i środowiska transport publiczny. Zainspirowali się bowiem słowami byłego burmistrza Bogoty. Powiedział on, że rozwinięte miasto to nie takie, w którym ubodzy jeżdżą samochodami, tylko takie, w którym bogaci korzystają z publicznego transportu. Powstała aplikacja pozwala na optymalizację rozkładu przystanków komunikacji miejskie. Za jej pomocą można skrócić czas przejazdu transportem publicznym pomiędzy najważniejszymi punktami Abu Dhabi, jednego z największych miast w ZEA. Rozwiązanie można zastosować również w innych miastach świata.
– Po rozmowach z mieszkańcami Abu Dhabi inaczej spojrzeliśmy na analizowane dane. Zauważyliśmy, że większość osób w ZEA wybiera samochód do nawet krótkich podróży. Zaczęliśmy się zastanawiać, co właściwie jest tego przyczyną – powiedziała Aleksandra Jamróz. To studentka II roku Informatyki na Wydziale Elektroniki i Technik Informacyjnych PW, która została zwerbowana do zespołu jako pasjonatka idei smart city. – Wszystko wskazywało na to, że za aktualny stan rzeczy odpowiada niedopasowana do rzeczywistych potrzeb komunikacja publiczna. Dlatego też postanowiliśmy zaproponować rozwiązanie poprawiające jej funkcjonowanie. Przearanżowaliśmy obecny system linii autobusowych i umiejscowienie poszczególnych przystanków. Dzięki temu z wybranego punktu A do punktu B będzie można dojeżdżać szybciej, niż obecnie.
Uczenie maszynowe i sztuczna inteligencja
Do analizy rozkładu przystanków i kosztów przejazdu wykorzystano bazy danych, ML i AI. Zrobiono to w celu ułatwienia podróżnym podejmowanie decyzji poprzez przedstawienie poziomu efektywności i opłacalności różnych środków transportu. Przedstawione rozwiązanie składa się z dwóch programów. Pierwszy podpowiada użytkownikowi, jaki środek transportu bardziej opłaca się wybrać na określonej trasie. Po wpisaniu adresu początkowego oraz końcowego system automatycznie porównuje czas i koszt przejazdu taksówką oraz komunikacją miejską. Drugi proponuje nowe umiejscowienie przystanków na podstawie dostępnych parametrów. Między innymi obecny rozkład przystanków, rozmieszczenie atrakcji turystycznych, częstotliwość wykorzystania konkretnych przystanków oraz odległości między nimi. Bezpośrednio z poziomu aplikacji możliwy jest też zakup biletu na autobus oraz zamówienie taksówki. Rezultatem jest nie „tylko” zwiększenie efektywności funkcjonowania transportu zbiorowego w nowoczesnej metropolii. Ale także poprawa wygody mieszkańców i zmniejszenie ruchu samochodów. A tym samym ograniczenie kongestii ruchu drogowego i związanej z nią emisji szkodliwych substancji do atmosfery.
Czytaj też o studentach z Polski, którzy zwyciężyli w I międzynarodowym hackathonie TomTom n.EXT 2021. Opracowali aplikację, dzięki której oczekiwanie na naładowanie samochodu elektrycznego nie będzie czasem straconym.
Czytaj też o medalu Polski w konkursie cyberbezpieczeństwa Hack-a-Sat 1.