Gracze z całego świata mogą już poczuć przedsmak rozrywki, jaką przygotowuje dla nich polskie studio Bluekey oraz wydawca gry „Rooms of Realities” – spółka Gamedust. W ramach Steam Puzzle Fest od 24 kwietnia do 1 maja br. udostępniona została jej wersja demonstracyjna przenosząca graczy do wirtualnych pokoi zagadek.
Demo unikalnego projektu zostało wypuszczone zaledwie po roku od publikacji pierwszej zapowiedzi i trailera. Obecnie są zbierane opinie graczy oraz testowane technologie. Jest ono dedykowane urządzeniom Meta Quest 1, Meta Quest 2 i Meta Quest Pro, zawiera interaktywne lobby oraz jeden pokój zagadek, który jest częścią większego scenariusza „In the Shadows of the Pyramids”. Scenariusz ten zbudowany jest na bazie jednego z realnych escape roomów firmy „Wyjście Awaryjne” z Warszawy.
Okazuje się tym samym, że możliwe jest przeniesienie prawdziwych escape roomów do świata wirtualnego – trzeba jednak odpowiednio dostosować zagadki mogąc pozwolić sobie na oprawę niemożliwą do uzyskania w realnym świecie. W grę już w trybie demo można zagrać nie tylko w pojedynkę, ale również w kooperacji do czterech osób.
W pełnej wersji gry dostępnych będzie więcej escape roomów. Tuż po premierze, która ma nastąpić jeszcze w tym roku, gracze będą mogli udać się w wirtualną podróż m.in. do piramid, podwodnych otchłani czy opuszczonego szpitala. Wykorzystanie technologii VR wyniesie doświadczenia płynące z rozgrywki w escape roomie na wyższy poziom, oferując jeszcze większą satysfakcję niż w świecie offline.
Pokoje zagadek w metaverse
Działalność Bluekey wpisuje się w ideę leżącą u podstaw metaverse, czyli budowania wirtualnych światów, w których ludzie mogą spędzać czas i wchodzić ze sobą w interakcje. Zakres działalności spółki wprost odnosi się do zmian technologicznych i kulturowych, które dotyczą również branży cyfrowej rozrywki.
Bluekey, po udanej rundzie inwestycyjnej (5,65 mln zł) z udziałem funduszu YouNick Mint (3,5 mln zł), posiadającego wsparcie PFR Ventures, rozpoczęła działalność od produkcji gier na platformy VR, inspirowanych istniejącymi escape roomami. Ma to zapewnić spółce rozpoznawalność na rynku, a także kontakt z klientami i partnerami z branży escape room. W kolejnych etapach spółka planuje wdrożyć rozwiązania technologiczne, które umożliwią digitalizację escape roomów na masową skalę. Dzięki temu gracze będą mieli dostęp do pokojów zagadek z całego świata, a właściciele escape roomów otrzymają możliwość sprzedaży swoich produktów – rozrywki w pokojach zagadek – szerszej publiczności, niezależnie od lokalizacji. Stworzenie całego ekosystemu dla twórców i fanów escape roomów umożliwi dalsze skalowanie biznesu Bluekey.
Wirtualna rzeczywistość to dynamicznie rosnący sektor branży gier, który przyciąga coraz więcej użytkowników oraz notuje rosnące przychody. Jeszcze w 2019 r. na świecie było „zaledwie” 8 mln gogli VR, podczas gdy w zeszłym roku już 3,5 razy więcej – ok. 28 mln, a prognozy na przyszły rok wskazują na wzrost o 66%, do 46 mln zestawów. Wraz z rozwojem technologii oraz debiutami kolejnych gier VR można spodziewać się kolejnych wzrostów na tym rynku.