Gracze z całego świata mogą już poczuć przedsmak rozrywki, jaką przygotowuje dla nich polskie studio Bluekey oraz wydawca gry „Rooms of Realities” – spółka Gamedust. W ramach Steam Puzzle Fest od 24 kwietnia do 1 maja br. udostępnili oni jej wersję demonstracyjną przenosząca graczy do wirtualnych pokoi zagadek (escape roomy).
Demo unikalnego projektu zostało wypuszczone zaledwie po roku od publikacji pierwszej zapowiedzi i trailera. Obecnie są zbierane opinie graczy oraz testowane technologie. Jest ono dedykowane urządzeniom Meta Quest 1, Meta Quest 2 i Meta Quest Pro. Zawiera interaktywne lobby oraz jeden pokój zagadek, będący częścią większego scenariusza „In the Shadows of the Pyramids”. Scenariusz ten zbudowano na bazie jednego z realnych escape roomów firmy „Wyjście Awaryjne” z Warszawy.
Okazuje się tym samym, że możliwe jest przeniesienie prawdziwych escape roomów do świata wirtualnego. Trzeba jednak odpowiednio dostosować zagadki mogąc pozwolić sobie na oprawę niemożliwą do uzyskania w realnym świecie. W grę już w trybie demo można zagrać nie tylko w pojedynkę, ale również w kooperacji do czterech osób.
W pełnej wersji gry jej wydawca udostępni więcej escape roomów. Tuż po premierze, która ma nastąpić jeszcze w tym roku, gracze będą mogli udać się w wirtualną podróż. Między innymi do piramid, podwodnych otchłani czy opuszczonego szpitala. Wykorzystanie technologii VR wyniesie doświadczenia płynące z rozgrywki w escape roomie na wyższy poziom. Oferując tym samym jeszcze większą satysfakcję niż w świecie offline.
Pokoje zagadek w metaverse
Działalność Bluekey wpisuje się w ideę leżącą u podstaw metaverse. Jest to budowanie wirtualnych światów, w których ludzie mogą spędzać czas i wchodzić ze sobą w interakcje. Zakres działalności spółki wprost odnosi się do zmian technologicznych i kulturowych, które dotyczą również branży cyfrowej rozrywki.
Bluekey właścnie udanie zakończyła rundę inwestycyjną (5,65 mln zł) z udziałem funduszu YouNick Mint (3,5 mln zł), posiadającego wsparcie PFR Ventures. Dzięki temu rozpoczęła działalność od produkcji gier na platformy VR, inspirowanych istniejącymi escape roomami. Ma to zapewnić spółce rozpoznawalność na rynku, a także kontakt z klientami i partnerami z branży escape room. W kolejnych etapach spółka planuje wdrożyć rozwiązania technologiczne, które umożliwią digitalizację escape roomów na masową skalę. Dzięki temu gracze będą mieli dostęp do pokojów zagadek z całego świata. A właściciele escape roomów otrzymają możliwość sprzedaży swoich produktów szerszej publiczności, niezależnie od lokalizacji. Stworzenie całego ekosystemu dla twórców i fanów escape roomów umożliwi dalsze skalowanie biznesu Bluekey.
Wirtualna rzeczywistość to dynamicznie rosnący sektor branży gier, który przyciąga coraz więcej użytkowników oraz notuje rosnące przychody. Jeszcze w 2019 r. na świecie było „zaledwie” 8 mln gogli VR. W zeszłym roku już 3,5 razy więcej – ok. 28 mln. Prognozy na przyszły rok wskazują na wzrost o 66%, do 46 mln zestawów. Wraz z rozwojem technologii oraz debiutami kolejnych gier VR można spodziewać się kolejnych wzrostów na tym rynku.
Czytaj też o Top-10 polskich firm sektora gamedev 2023 tutaj.